گروه فیدار

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش هشتم

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش هشتم

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش هشتم

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش هشتم

فرورفتگی نقطه‌ای باند فرودگاه

فرورفتگی نقطه‌ای فرآیندی تدریجی کنده شدن سنگدانه های درشت از سطح آسفالت است. درجایی که شیار شدگی، آسیب‌های رطوبتی و شکستگی بیش‌ازحد نباشد، فرورفتگی نقطه‌ای یک معضل متداول در آسفالت فرودگاه‌ها است. براثر افزایش عمر بایندر و فرآیند اکسیداسیون، ماستیک شکننده شده و سطح آسفالت توسط باد، باران و فشار اعمالی توسط تایرها دچار فرسایش می‌شود.

هنگامی‌که فرآیند فرسایش پیشرفت کرد، سنگدانه های دانه‌درشت در معرض آسیب قرارگرفته و به‌تدریج از سطح آسفالت کنده می‌شوند (شکل شماره 6). فرسایش تدریجی و کنده شدن سطح سنگدانه های درشت یک خطر FOD غیر قابل‌قبول را برای هواپیما ایجاد می‌کند.

پیر شدن بایندر، فرسایش ماستیک و از دست دادن سنگدانه های درشت، یک سازوکار پذیرفته‌شده در طول عمر آسفالت است. بااین‌حال، جایی که فرورفتگی پیش از موعد رخ دهد، طول عمر مفید آسفالت در معرض خطر قرارگرفته و به‌تبع آن موجب اتلاف هزینه‌های انجام پروژه می‌شود. در استرالیا گزارش‌شده که میانگین عمر سطح آسفالت از 15 سال یا بیش‌تر به حدود 10 سال کاهش‌یافته است. افزایش سرعت پیرشدگی بایندر به علت فرسایش پیش از موعد ماستیک، احتمالاً یکی از عوامل بسیار مهم در کاهش این طول عمر مفید است.

پیرشدگی بایندر فرآیندی پیچیده بوده و به‌خوبی شناخته‌نشده است. پیرشدگی تابع اکسیداسیون بوده که ضخامت فیلم بایندر و نفوذپذیری سطحی را تحت تأثیر قرار داده و سطح آسفالت را در معرض آسیب‌های حرارتی و تابشی قرار می‌دهد. سرعت بخشیدن در روند پیرشدگی بایندر در آزمایشگاه یک روش متداول برای ارزیابی است. روش PAV توسط Christensen و Andersen ارائه و توسعه یافت و در حال حاضر یک روش معمول برای تبیین حساسیت بایندر در برابر پیرشدگی سریع است.

گزارش فرورفتگی نقطه‌ای در سطح آسفالت فرودگاه‌ها مرسوم نیست. بااین‌حال، فرورفتگی نقطه‌ای پیش از موعد در فرودگاه نیومارک ایالت نیوجرسی آمریکا به‌عنوان یک خطر FOD غیرقابل‌قبول گزارش‌شده است.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که فرورفتگی نقطه‌ای سطح آسفالت ناشی از اکسیداسیون بایندر بوده و شکنندگی بایندر یک فرآیند عادی برای سطح آسفالت است. بااین‌حال زمانی که سرعت تخریب، بیش‌ازحد معمول و مورد انتظار باشد، طول عمر مفید آسفالت در معرض خطر قرار می‌گیرد. این امر باعث تشکیل خطر FOD برای ایمنی پرواز هواپیماها می‌شود. فرورفتگی نقطه‌ای یک معضل متوسط با تأثیرگذاری متوسط برای سطح آسفالت فرودگاه است.

فرورفتگی نقطه‌ای باند فرودگاه

شکل 6   فرورفتگی نقطه‌ای سطح باند فرودگاه


برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش نهم


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه

4.6/5 - (19 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share