گروه فیدار

راهنمای جامع قیر، بخش پنجاه ام- تقسیم بندی انواع قیر

راهنمای جامع قیر، بخش پنجاه ام- تقسیم بندی انواع قیر

راهنمای جامع قیر، بخش پنجاه ام- تقسیم بندی انواع قیر

تقسیم بندی انواع قیر

قیرهای کلاس S

اطلاعات آزمون گروه بزرگی از قیرها را می‌توان با تکرار آزمون از طریق خطوط مستقیم بر روی BTDC ارائه کرد. این گروه که کلاس S نامیده می‌شوند (Straight Line) شامل قیرهای نفوذی از منابع مختلف با مقدار واکس کم هستند. شکل شماره 6-10 یک نمودار با خطوط مستقیم برای قیرهای نفوذی مختلف تولیدشده از یک منبع خام را نشان می‌دهد. با نرم‌تر شدن قیرها، خطوط به سمت چپ نمودار منحرف می‌شود.

بااین‌حال شیب این خطوط ثابت است و نشان‌دهنده آن است که حساسیت دمایی یکسان است. در شکل شماره 6-12 نمودار قیرهایی با نفوذپذیری یکسان در دمای 25 درجه سانتی‌گراد تولیدشده از منابع مختلف نشان داده‌شده است. منابع اولیه ممکن است بر حساسیت دمایی تأثیرگذار باشد که این تأثیر با تغییر درشیب خطوط خود را نشان می‌دهد. بر این اساس، خصوصیات ویسکوزیته / دمایی قیرهای نوع S را می‌توان از روی نفوذپذیری و نقطه نرمی‌شان تبیین کرد.

شکل 6-12    BTDC مقایسه‌ای چند قیر با نفوذپذیری 100، تولیدشده از منابع خام مختلف

قیرهای کلاس B

نمودار آزمون قیرهای کلاس B (Blown) به‌صورت منحنی بر روی شکل شماره 6-13 نشان داده‌شده است. منحنی‌ها را می‌توان به‌وسیله دو خط مستقیم متقاطع رسم کرد. شیب‌خط در محدوده‌های دمایی بالا تقریباً با قیر دمیده نشده با منبع مشابه، یکسان است؛ اما خطوط در محدوده‌های دمایی پایین‌تر دارای شیب کم‌تری هستند.

به‌طور فیزیکی هیچ نقطه انتقالی وجود ندارد اما مطلوب است که آن‌ها در نواحی نفوذپذیری و ویسکوزیته به‌صورت خط مستقیم باقی بمانند. درمجموع چهار آزمون برای توصیف کامل یک قیر لازم داریم که شامل نفوذپذیری، نقطه نرمی و دو اندازه‌گیری ویسکوزیته دمابالا می‌باشد.

قیرهای کلاس W

قیرهای کلاس W (Waxy) منحنی‌هایی می‌دهند که شامل دو خط راست بوده ولی شبیه منحنی‌های قیرهای دمیده نیست. دوشاخه این منحنی دارای شیب‌های یکسان بوده ولی هم‌راستا نیستند. شکل شماره 6-13 مثالی از یک نوع قیر S به همراه یک منحنی برای قیر مشابه با مقدار واکس 12 درصد را نشان می‌دهد.

در دمای پایین، هنگامی‌که واکس متبلور می‌شود، به‌سختی می‌توان تفاوت بین دو منحنی را تشخیص داد. در دماهای بالاتر که در آن واکس ذوب می‌شود، منحنی قیرهای کلاس W به‌طور قابل‌توجهی روی نمودار پایین می‌آید. بین دوشاخه مستقیم یک محدوده انتخابی وجود دارد که در آن داده‌های آزمون به دلیل تأثیرگذاری پیشینه حرارتی نمونه بر روی نتایج ویسکوزیته به‌دست‌آمده در این محدوده دمایی، دچار پراکندگی می‌شوند.

شکل 6-13    BTDC مقایسه‌ای قیرهای کلاس S، B و W

برای مشاهده ادامه مطلب برروی لینک زیر کلیک کنید:

برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:
Rate this post
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share