گروه فیدار

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش یازدهم

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش یازدهم

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش یازدهم

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش یازدهم

اجزاء تشکیل‌دهنده آسفالت و مقادیر هر یک از آن‌ها

آسفالت ترکیبی از چند نوع ماده شامل سنگدانه ها، حفرات هوا، قیر و همچنین پرکننده‌ها و یا افزودنی‌هاست. هر یک از این اجزاء نقش مهمی را در تعریف ویژگی‌های کلی مخلوط و دستیابی به الزامات عملکردی توصیف‌شده در بخش‌های قبلی، بازی می‌کنند. ترکیبی از سنگدانه های ریز، پرکننده و قیر به‌عنوان ماستیک شناخته می‌شود. تأثیر خواص ماستیک بر روی عملکرد مخلوط به‌طور کامل موردپذیرش قرارگرفته است. همان‌طور که قبلاً نیز در مورد آن بحث شد، ماستیک به‌ویژه برای آسفالت فرودگاه‌ها بسیار بااهمیت است. دلیل آن این است که سهم ماستیک در داخل مخلوط بسیار بالا است.

   سنگدانه ها

درحالی‌که ماستیک تعیین‌کننده بسیاری از خواص مخلوط است، ولی خواص سنگدانه ها و اسکلت مخلوط نیز در عملکرد آن تأثیر بسزایی دارد. در حقیقت، حدود 95 درصد از جرم مخلوط‌های آسفالت معمولی از سنگدانه ها تشکیل‌شده و این باعث می‌شود که سنگدانه ها تأثیر چشمگیری بر خواص مکانیکی لایه رویه داشته باشند.

سنگدانه ها از ذرات مواد معدنی و یون‌ها تشکیل‌شده است. حتی اگر به‌صورت ظاهری، سنگدانه ها منشأ مشابه داشته باشند، اما ممکن است دارای ویژگی‌های متفاوت باشند. ویژگی‌های سنگدانه ها به خواص اجماعی (زاویه، اندازه و شکل) و خواص منشأ (مقاومت سایشی، استحکام، میزان مواد آسیب‌رسان و ترکیب‌بندی شیمیایی) بستگی دارد. اهمیت نسبی خواص اجماعی و خواص منشأ برای سنگدانه های ریزودرشت متفاوت است.

تفکیک بین سنگدانه های ریزودرشت به‌طورکلی به‌صورت عبور مواد از الک با سایز 4/57 میلی‌متر یا 2 میلی‌متر (بسته به سیستم تقسیم‌بندی جامدات استفاده‌شده)، تعریف می شود. به‌طورمعمول، سنگدانه های ریز نسبت به سنگدانه های اسکلتی به‌عنوان بخش ماستیک آسفالت در نظر گرفته‌شده و معمولاً به‌صورت بخش عبور کرده از الک 100، 75 و یا 63 میکرون تعریف می‌شود.

اسکلت مخلوط آسفالت به‌وسیله ساختار و درجه‌بندی سنگدانه ها، در درجه اول توسط قسمت‌های درشت و همچنین شکل ذرات و سنگدانه های درشت تبیین می‌شود. این خواص تأثیر بسزایی بر روی مقاومت در برابر تغییر شکل مخلوط آسفالت دارد. علاوه بر این، اهمیت توزیع حفرات هوا و درجه‌بندی نیز اثبات‌شده است. درجه‌بندی ذرات سنگدانه های درشت و شکل آن‌ها معمولاً توسط پارامترهای شکل، زاویه و بافت مشخص می‌شوند.


برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش دوازدهم


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه

5/5 - (10 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share