گروه فیدار

ارزیابی عملکرد فوم قیر اصلاح‌شده با سورفکتانت- بخش دوم

ارزیابی عملکرد فوم قیر اصلاح‌شده با سورفکتانت- بخش دوم

ارزیابی عملکرد فوم قیر اصلاح‌شده با سورفکتانت- بخش دوم

ارزیابی عملکرد فوم قیر اصلاح‌شده با سورفکتانت- بخش دوم

برنامه آزمایش

به منظور ارزیابی عملکرد فوم قیر اصلاح‌شده با سورفکتانت آزمون‌هایی باهدف تبیین اثر عامل فعال سطحی افزوده‌شده در طول فرآیند تولید مخلوط آسفالت گرم (WMA) با قیرهای گرید 35/50 و 50/70 برنامه‌ریزی شد. این آزمون‌ها در دو حالت قبل از اصلاح بایندر با افزودنی‌های شیمیایی (در مرحله پیش از تبدیل به فوم) و پس‌ازآن انجام گرفت. نتایج به‌دست‌آمده درزمینه ی تولید مخلوط قیری گرم موردبررسی قرار گرفت. مقدار افزودنی در هر دو بایندر در محدوده 0/2 تا 0/6 درصد قرار داشت. نمونه‌های قیر نیز طبق استاندارد EN 12594 تهیه شد. آزمون‌ها به دو مرحله تقسیم شد. در مرحله اول پارامترهای اصلی قیر جاده قبل از فوم شدگی مشخص و موردبررسی قرار گرفت و در مرحله دوم، عملکرد فوم قیر مورد ارزیابی قرار گرفت.

خصوصیات قیر

تست‌های آزمایشگاهی بر روی بایندر قیری توصیه‌شده برای تولید مخلوط قیری داغ که به‌منظور لایه‌های ساختاری آسفالت در نظر گرفته‌شده بود، انجام شد.

در مرحله اول آزمون، خواص اصلی بایندر، قبل و بعد از اصلاح با سورفکتانت اندازه‌گیری شد. تست‌های انجام‌شده شامل: نفوذپذیری در دمای 25 درجه سانتی‌گراد (PEN) مطابق استاندارد EN 1426، درجه حرارت نقطه نرمی (TR&B) طبق استاندارد EN1427 و دمای نقطه شکست (TFrass) طبق EN 12593 است. شاخص نفوذپذیری (PI) نیز به‌عنوان یک پارامتر اضافی تعیین شد. PI بر اساس درجه حرارت نقطه نرمی (TR&B) محاسبه شد. نفوذپذیری یک معیاری است از حساسیت دمایی قیر و نرخ تغییر سختی را در دماهای مختلف نشان می‌دهد.

هدف کلی آزمون‌ها تبیین اثر مقدار سورفکتانت بر خصوصیت نفوذپذیری بایندر 35/50 و 50/70 بود. اهمیت نتایج به‌دست‌آمده در رابطه با فاکتور مقدار سورفکتانت با استفاده از آنالیز واریانس یک‌طرفه ANOVA موردبررسی قرار گرفت.

قابلیت نفوذ قیر را بر اساس مقدار نفوذ یک سوزن استاندارد در دمای 25 درجه ­سانتی­گراد در داخل قیر تعریف می‌کنند. این سوزن تحت اثر نیرویی معادل 100 گرم است. مقدار نفوذ این سوزن استاندارد را بعد از پنج ثانیه اندازه می‌گیرند و آن را به‌عنوان قابلیت نفوذ تعریف می‌کنند.

نقطه نرمی را بر اساس روش ساچمه و حلقه به دست می‌آورند. نقطه نرمی درجه حرارتی است که در آن قیر موجود در حلقه نرم شده و ساچمه از درون حلقه عبور می‌نماید.

آزمون نقطه شکست در اصل برای مشخص کردن دمایی که در آن قیر به یک سختی بحرانی می‌رسد و می‌شکند استفاده می‌شود.

————————————————————————————————————

برای مشاهده ادامه مطلب برروی لینک زیر کلیک کنید:

————————————————————————————————————

برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

5/5 - (1 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share