گروه فیدار

خصوصیات رئولوژیکی پلیمر استایرن بوتا دی ان استایرن (SBS) اصلاح‌کننده قیر-بخش هشتم

خصوصیات رئولوژیکی پلیمر استایرن بوتا دی ان استایرن (SBS) اصلاح‌کننده قیر-بخش هشتم

خصوصیات رئولوژیکی پلیمر استایرن بوتا دی ان استایرن (SBS) اصلاح‌کننده قیر-بخش هشتم

خصوصیات رئولوژیکی پلیمر استایرن بوتا دی ان استایرن (SBS) اصلاح‌کننده قیر-بخش هشتم

نتیجه‌گیری

خصوصیات رئولوژیکی قیر جاده توسط اصلاح با پلیمر SBS بهبودیافته که این امر از طریق پارامترهای رئولوژیکی اساسی و مرسوم، شناخته‌شده است. سازوکار همراه با اصلاح پلیمری شامل تورم پلیمر از طریق جذب اجزاء سبک قیر پایه و ایجاد شبکه الاستیک-لاستیک درون بایندر اصلاح‌شده است. ماهیت این شبکه و تأثیر آن بر اصلاح پلیمری تابعی از ماهیت قیر پایه، ماهیت و مقدار پلیمر و سازگاری قیر-پلیمر است. اگرچه خصوصیات مرسوم بایندر مانند نقطه نرمی و ویسکوزیته حرارتی بالا قادر به نشان دادن افزایش در سختی و ویسکوزیته به دنبال اصلاح با پلیمر است، آن‌ها معمولاً قادر به‌اندازه گیری ویژگی‌های رئولوژیکی منحصربه‌فرد گروه‌های مختلف PMB نیستند. ازنظر این مقاله، آزمون‌های مرسوم بایندر قادر به‌اندازه گیری هیچ تفاوت چشمگیری در رفتار رئولوژیکی SBS PMBS تولیدشده با قیر پایه از منابع مختلف نفت خام نیستند.

بهبود خصوصیات ویسکوالاستیک SBS PMBS با استفاده از DMA و پارامترهای رئولوژیکی مدول پیچیده و زاویه فازی ثابت‌شده است. اصلاح با پلیمر SBS باعث افزایش مدول پیچیده و پاسخ الاستیک هر دو قیر پایه، مخصوصاً در دماهای بالا و فرکانس پایین می‌شود. محدوده اصلاح پلیمر بسته به ماهیت قیر پایه و متعاقباً سازگاری سیستم قیر-پلیمر متفاوت است. به‌طورکلی، قیرهای پارافینیک درجه بالاتری از اصلاح پلیمری را در مقایسه با قیرهای نفتنیک از خود نشان می‌دهند که این تفاوت در مقدار پلیمر بالاتر و درجه حرارت بیشتر و فرکانس پایین‌تر، واضح‌تر است. تحت این شرایط است که ویسکوزیته کم‌تر قیر پایه به ماهیت پلیمری شبکه پلیمر SBS اجازه تسلط بر خصوصیات رئولوژیکی بایندر اصلاح‌شده را می‌دهد. درجه بالاتری از اصلاح پلیمری برای قیرهای پارافینیک به سهم بیش‌تر آروماتیک‌های حاضر در این نوع قیر در مقایسه با قیر نفتنیک بستگی دارد.

شبیه‌سازی آزمایشگاهی پیرشدگی کوتاه‌مدت و بلندمدت SBS PMBS به ترتیب با استفاده از RTFOT و PAV، تفاوت‌ها را در خواص رئولوژیکی بایندر اصلاح‌شده پس از پیرشدگی در مقایسه با قیرهای نفوذی از خود نشان داد. مقدار بالای پلیمر در بایندر اصلاح‌شده، یک تغییر جهت به سمت رفتار ویسکوز تر پس از پیرشدگی را به‌جای افزایش پاسخ الاستیک همراه با پیرشدگی اکسیداتیو از خود نشان داد. نرمی بایندر اصلاح‌شده پس از پیرشدگی را می‌توان به تخریب کوپلیمر SBS نسبت داد.


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

پلیمر استایرن بوتا دی ان استایرنپلیمر استایرن بوتا دی ان استایرن

خصوصیات رئولوژیکی پلیمر استایرن بوتا دی ان استایرن (SBS) اصلاح‌کننده قیر

5/5 - (8 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share