دستورالعمل مشخصات برای تولید رویه سطح آسفالت گرم کوب
همانطور که قبلاً اشاره شد ؛ بهکارگیری لایهنازک سطح ، یک انتخاب پیشفرض برای تعمیر ، نگهداری و یا ساخت بزرگراههای جدید در انگلستان میباشد که در قسمت 1-4-3 این فصل در مورد آن بحث خواهد شد. بههرحال برای بیشتر نیمه دوم قرن بیستم ، آسفالت گرم کوب رنده شده برای لایه رویه سطح پروژههای جادهسازی انگلستان انتخاب میشد. از اصول مهندسین انگلیسی برای ساخت این آسفالت ، مقاومت بالا در برابر لغزش خودروها و همچنین منابع در دسترس درشتدانه و شنهای دانهبندی شده بود. با اینکه در دانمارک و جنوب آفریقا کاربرد داشته اما طبق آمار ، کاربرد کمی در اروپا و کشورهای دیگر داشت.
مخلوط مشخص برای رویه سطح ، طبق استاندارد BS594-1:2003 شامل مراحل زیر است:
-
استفاده از دستورالعمل مرسوم.
-
طراحی مخلوطهایی که در آن درجهبندی دانهها ثابت است اما مقدار بهینه محتوای بایندر بهوسیله آزمایش اجزای تشکیلدهنده آن در آزمایشگاه به دست میآید.
-
اجرای مخلوط مشخصشده برای مناطق دارای ترافیک سنگین.
در بخش 1-4-2 در مورد قردادهای طراحی و اجرا مخلوط مشخصشده بحث خواهد شد.
بهطور کلی دستورالعمل مخلوطی که توسط استاندارد برای لایه رویه سطح پیشنهاد داده میشود ، مخلوطهایی با کارایی رضایتبخش ارائه میدهد ؛ درحالیکه این مشخصات عمومی نمیتواند تمام وضعیتهای مناسب را پوشش دهد.
در روش مخلوط دانهدرشت رویه استاندارد BS594-1:2003 مخلوطها بر اساس درجه ذرات دانهبندی شده به دو نوع تیپC و تیپF تقسیمبندی میشوند.
تیپC مخلوطی است که در آن ذرات دانهبندی شده از نوع درشتدانه بوده و معمولاً در ساخت آن از خردهسنگها و یا سرباره خردشده استفاده میگردد.
تیپF مخلوطی است که در آن ذرات دانهبندی شده از نوع ریزدانهتر بوده و معمولاً از شنهای طبیعی برای ساخت آن استفاده میشود.
کمتر از 5 درصد ذرات دانهبندی شده مورداستفاده در این تیپ ، باید دارای قطری بیشتر از 2 میلیمتر بوده و همچنین کمتر از 9 درصد حاوی ذراتی با قطری کمتر از 0/063 میلیمتر باشد.
کمتر از 10 درصد ذرات دانهبندی شده مورد استفاده در مخلوط تیپC باید دارای ذراتی با قطر بیشتر از 2 میلیمتر بوده و کمتر از 19 درصد حاوی ذراتی با قطر کمتر از 0/063 میلیمتر باشد. مخلوطهای طراحی شده ممکن است بر اساس تیپC و یا تیپF باشند اما دستورالعمل مخلوط تنها باید بر اساس تیپF باشد.
ترکیببندی دستورالعمل مخلوط در جدول شماره8 به تصویر کشیده شده است.
در ضمیمه «A» استاندارد ، راهنماییهایی در مورد انتخاب و استفاده از درجات مختلف بایندر ارائهشده است.
وضعیتهای درجه بایندر مورد استفاده در مخلوط رویه سطح به شرح زیر می باشد:
-
در مخلوطهای سنتی قیر گرید 40/60 مورد استفاده بوده اما درصورتیکه از ذرات بهخوبی خردشده و یا از شن سخت استفاده گردد ، قیرهای نرمتر ، مناسبتر میباشد. (البته توصیه میگردد این تغییرات قبل از مرحله اجرا اعمال شود ؛ مخصوصاً در پروژه بزرگراههایی با سطح ترافیک بالا)
-
قیر گرید 30/45 و ذرات بهخوبی خردشده در جادهها با سطح ترافیک شدیدتر استفاده میشود.
-
قیر گرید 70/100 و یا 100/150 ممکن است به همراه شنهای خوب دانهبندی شده در ساخت جادههایی با سطح ترافیک سبک و یا دیگر مناطق کم رفتوآمد مورد استفاده قرار گیرد.