گروه فیدار

دستورالعمل مشخصات ساخت بیس و بایندر

دستورالعمل مشخصات ساخت بیس و بایندر

دستورالعمل مشخصات ساخت بیس و بایندر

دستورالعمل مشخصات ساخت بیس و بایندر

مشخصات دستورالعمل تعریف شده یک مخلوط شامل درجه‌بندی دانه‌ها و محتوای به‌کاربرده شده در بایندر هدف می‌باشد. دستورالعمل تعریف شده برای بیس ها و بایندرهای این فصل به‌صورت ساده بوده و برای تمامی انواع مخلوط‌های آسفالت که برای جاده‌هایی با ترافیک کم و متوسط طراحی شده قابل استفاده می‌باشد.

به‌طورکلی این‌ها دستورالعمل‌هایی هستند که در عمل ، ترکیب‌بندی مناسبی تشکیل داده و باتجربه‌های گسترده‌ای از ترکیبات مختلف ، بهبودیافته است. و به مهندسین کمک می‌کند که مخلوط مناسب بر اساس خصوصیات موردنظرشان تهیه کنند.

کارخانه‌های مدرن تولید آسفالت اغلب به‌صورت تمام‌خودکار بوده و کار در آن‌ها تحت نظر یک سیستم کنترل کیفیت انجام می‌پذیرد. بدین ترتیب مشتریان می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که مخلوط آسفالت طبق خصوصیات مدنظر آن‌ها تولید می‌شود.

به‌هرحال دستورالعمل‌های فرمول‌بندی دارای یک سری محدودیت‌ها بر اساس ترافیک ، شرایط آب‌وهوا و غیره می‌باشد. و درنتیجه ترکیبات آسفالت در شرایط مختلف به‌صورت مشابه نبوده و فرمول‌های ترکیب‌بندی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

تغییرات در اجزای تشکیل‌دهنده یک مخلوط بر اساس تجربه‌های قبلی اعمال می‌شود و در صورت نیاز ، دستورالعمل‌ها بر اساس تغییرات و یا اثرات پیش رو اصلاح می‌گردد.

چک کردن جهت انطباق با دستورالعمل مخلوط نسبتاً ساده هست. به‌هرحال این بدان معنی نیست که ارزیابی‌های جدی و یا پیامدهای کاربردی شکست‌های جزئی برای انطباق با مشخصات ، در نظر گرفته نشود. درحالی‌که برای پیمانکاران ، تطابق مخلوط یا خصوصیات مدنظر بسیار با اهمیت هست.  در مواردی که انحراف رخ می‌دهد هیچ اطمینانی در مورد پیامدهای منفی این انحراف بر روی ساختار مخلوط وجود ندارد.

این فرض وجود دارد که مخلوط‌های شکسته شده دارای خصوصیات معیوب یکسان باشند. درجه و طبیعت یک انحراف از دستورالعمل به‌وسیله بعضی آزمایشگاه‌ها و یا ارزیابی‌های میدانی خصوصیات مهندسی یک مخلوط مشخص می‌شود.

اعتماد تنها به مشخصات یک دستورالعمل ممکن است منجر به برداشت‌های غیرضروری و گران از مخلوط  به‌کاررفته شده در جاده برای تطابق با مشخصات مدنظر شود. اما به‌طور کامل متناسب با هدف اصلی پروژه می‌باشد.علاوه بر آن دستورالعمل مشخصات ، مایل به اعمال محدودیت‌هایی نسبت به گستردگی‌های جدید و استفاده از مواد در دسترس محلی و ارزان می‌باشد که منجر به کاهش هزینه‌های غیرضروری می‌گردد.

پایه دستورالعمل مشخصات ، بر اساس منحنی درجه‌بندی دانه‌هاست و این منحنی‌ها نمی‌توانند به‌طورکلی برای همه شرایط و برای همه جاده‌ها به‌طور یکسان در نظر گرفته شوند. بلکه باید خصوصیات درجه‌بندی و ویژگی‌های فشرده‌سازی هر محل اعمال شود.

درنتیجه همیشه قابل‌اطمینان نبوده  مخصوصاً در مخلوط‌هایی که در ساخت آن از منابعی با درجه‌بندی‌های مختلف استفاده‌شده است. در کشور انگلستان ، غالباً دو روش استاندارد خصوصیات مخلوط آسفالت

«1»BS594-1:2003 و «2»BS4987-1:2003 مورداستفاده قرار می‌گیرد .

 هر دو روش شامل دستورالعمل‌هایی برای تهیه آسفالت‌های مختلف و مرجعی برای روش‌های طراحی می‌باشد.


  • 1- موسسه استاندارد انگلیس:

آسفالت گرم کوب برای جاده ها و دیگر مناطق سنگفرشی ، خصوصیات مواد تشکیل دهنده و مخلوط های آسفالت: لندن ،  BSI: BS594-1:2003

  • 2- موسسه استاندارد انگلیس:

آسفالت گرم کوب برای جاده ها و دیگر مناطق سنگفرشی ، خصوصیات مواد تشکیل دهنده و مخلوط های آسفالت: لندن ،  BSI: BS4987-1:2003


برای مشاهده ادامه مطالب این فصل برروی لینک زیر کلیک کنید :

دستورالعمل مشخصات برای تولید بیس و بایندر ماکادام پوشش داده‌       http://iranbitumen.co/fa/?p=705

5/5 - (14 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share