گروه فیدار

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش پنجم

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش پنجم

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش پنجم

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش پنجم

برش شدگی انحراف و یا کنار رفتگی

برش شدگی سطحی افقی و یا کنار رفتگی ناشی از انباشته شدن خزش و یا تغییر شکل افقی است. این معضل معمولاً در نواحی مربوط به ترمز یا چرخش هواپیما مشاهده می‌شود. برش شدگی افقی شبیه به شیار شدگی است که درنتیجه تغییر شکل دائمی سطح آسفالت ناشی از اعمال تنش برشی بیش‌ازاندازه به وجود می‌آید. تفاوت اولیه بین برش شدگی و شیار شدگی در جهت تغییر شکل آن‌هاست که نشان‌دهنده جهت تنش بحرانی است. برش شدگی افقی می‌تواند در مقادیر تنش کم‌تر نسبت به شیار شدگی رخ دهد. این نشان‌دهنده کاهش سطح تهدیدات در جهت افقی سطح آسفالت است. تنش سطحی بسته به مقدار نیروی وارده براثر ترمز هواپیما، چرخش و یا لغزش آن متفاوت است. در موارد شدید (شکل شماره 2) تنش برشی منجر به پاره شدن سطح آسفالت و ایجاد خطر FOD برای هواپیما می‌شود.

Monismith و همکاران و Vallerga و همکاران گزارش‌هایی در مورد پاره شدن و برش شدگی ناشی از چرخش شدید هواپیما بوئینگ 747 در فرودگاه سان‌فرانسیسکو را ارائه کرده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که به یک بایندر با ویسکوزیته بیش‌تر برای بهبود مقاومت برشی مخلوط آسفالت نیاز داریم. به همین ترتیب، Mooren و همکاران، پاره شدن سطحی ناشی از چرخش هواپیما را در فرودگاه آمستردام هلند موردبررسی قراردادند. فقدان چسبندگی مخلوط در درجه حرارت بالا، به علت نرم شدن قیر، منجر به ایجاد مقاومت برشی نامناسب در مخلوط می شود.

باند فرودگاه

شکل 2   برش شدگی (انحراف و یا فیتیله شدن) شدید سطح آسفالت براثر ترمز هواپیما

در یکی از فرودگاه‌های استرالیا تجربه غیرمعمول از نرم شدن سطح آسفالت در طول ماه‌های تابستان گزارش‌شده است. پس از بررسی‌های کارشناسی نتیجه‌گیری شد که علت آن حساسیت دمایی بالای بایندر است. اگرچه کاهش در نرم شدگی بعد از گذشت سه سال مشاهده شد. مورد مشابه حساسیت سطحی در دیگر فرودگاه‌های استرالیا نیز گزارش‌شده است. تغییر در منابع نفت خام و بایندر اصلاح‌شده باعث افزایش حساسیت سطح آسفالت و درنتیجه برش شدگی و پاره شدگی در منطقه ترمز هواپیما می‌شود؛ مانند مثال قبلی، این حساسیت بعد از گذشت سه سال کاهش می‌یابد.

فرودگاه نیوآرک در نیوجرسی آمریکا برش شدگی آسفالت را در مناطق فرود هواپیما و نواحی مربوط به ترمز آن را تجربه کرده است. نتیجه‌گیری شده که در هم تنیدگی ناکافی و اتصال کم سنگدانه ها منجر به کاهش مقاومت برشی می‌شود.

به‌طور خلاصه، برش شدگی آسفالت در مورد سطح آسفالت فرودگاه بوده که به‌عنوان یک معضل روبه رشد گزارش‌شده است. انحراف در تراز شیار الزاماً زیان‌آور نیست. بااین‌حال، خطر پاره شدگی سطح، ورود آب و درنتیجه بروز خطر FOD قابل‌توجه بوده و پتانسیل بالایی در تأثیرگذاری منفی بر روند ایمنی عملیات پروازی دارد.  


برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه-بخش ششم


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

استفاده از آسفالت برای پوشش باند فرودگاه

5/5 - (20 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share