گروه فیدار

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده توسط باکلیت-بخش پنجم

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده توسط باکلیت-بخش پنجم

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده توسط باکلیت-بخش پنجم

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده توسط باکلیت-بخش پنجم

پایداری مارشال

آزمون پایداری مارشال بر روی مخلوط آسفالت قیری طبق مشخصات وزارت حمل‌ونقل جاده‌ای و بزرگراه (MORTH) انجام گرفت. مقدار مطلوب قیر برای 2 درصد باکلیت، 5/475 درصد به دست آمد. تمامی مقادیر به‌دست‌آمده در محدوده مشخص در جدول شماره 3 ارائه‌شده است. (شکل شماره 10)

باکلیت

جدول 3   نتایج آزمون پایداری مارشال

باکلیت

شکل  10  اطلاعات آزمون DSR در مقدار قیر بهینه 2درصد

نتیجه‌گیری

  • کم‌ترین میزان نفوذپذیری در حضور 2 درصد باکلیت ممکن است نشان‌دهنده بهبود مقاومت برشی در دمای بالا باشد. در مقابل، بالاترین مقدار نقطه نرمی در حضور 2 درصد باکلیت ممکن است نشان‌دهنده بهبود بهتر مقاومت در برابر تغییر شکل دائمی باشد. ازاین‌رو، این نوع بایندر قیری اصلاح‌شده می‌تواند برای مناطق با آب‌وهوای گرم مناسب باشد.

  • آزمون لایه‌برداری نشان داد که تأثیر آب بر روی قیر اصلاح‌شده با 2 درصد باکلیت کم بوده و مخلوط حساسیت کم‌تری در برابر آسیب‌های رطوبتی از خود نشان می‌دهد.

  • ویسکوزیته قیر اصلاح‌شده با باکلیت با افزایش مقدار اصلاح‌کننده تا مقدار 2 درصد باکلیت و درحالی‌که درجه حرارت ثابت نگه‌داشته شده است، افزایش می‌یابد. این نشان‌دهنده افزایش نیروی چسبندگی است که باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان می‌شود. درنتیجه برای به جریان درآوردن این نوع قیر نیروی بیش‌تری موردنیاز است.

  • مقدار به‌دست‌آمده مدول پیچیده در محدوده 615-2/56(Kpa) در هنگام افزودن 2 درصد باکلیت قرار می‌گیرد. درحالی‌که محدوده زاویه فازی در حدود 90-80 درجه سانتی‌گراد بیش‌تر از محدوده دمایی قیر اصلاح‌نشده است. از مدول پیچیده و زاویه فازی برای پیش‌بینی عملکرد مخلوط قیری استفاده می‌شود.

  • پارامتر مقاومت در برابر شیار شدگی از 2/5 تا 633 (Kpa) در هنگام افزودن 2 درصد باکلیت و در هنگام کاهش درجه حرارت از 88 درجه سانتی‌گراد به 46 درجه سانتی‌گراد، افزایش یافت. پارامتر مقاومت در برابر شیار شدگی در 52 درجه سانتی‌گراد و 46 درجه سانتی‌گراد بیش از 100 (Kpa) بود.

بر اساس پارامتر شیار شدگی به‌دست‌آمده از آزمون DSR، مقدار 2 درصد باکلیت به‌عنوان مقدار بهینه به دست آمد. در این مقدار مطلوب، پایداری مارشال با نمونه قیری ساخته‌شده با قیر خالص مورد مقایسه قرار گرفت. افزودن 2 درصد باکلیت منجر به افزایش 60 درصدی پایداری شده ولی مقدار جریان تا 12/5 درصد کاهش می‌یابد. این در حالی است که تغییرات چشمگیری در دیگر عوامل به وجود نمی‌آید. این امر منجر به ایجاد مقاومت در برابر تغییر شکل‌های دائمی مانند شیار شدگی و راه‌راه شدن می‌شود.

پژوهشگران بر مبنای تحقیقاتی که تاکنون بر روی افزودن باکلیت به قیر انجام‌گرفته به این نتیجه رسیده‌اند که از این ماده می‌توان در مکان‌هایی که شیار شدگی به‌عنوان یک مشکل بزرگ مطرح است مورداستفاده قرار گیرد. همچنین افزودن باکلیت باعث بهبود مقاومت آسفالت و کاهش زاویه انحراف آن می‌شود. همچنین این مخلوط می‌تواند در مناطقی که دارای بارندگی شدید بوده و پوسته‌پوسته شدن آسفالت یکی از مشکلات اساسی است مورداستفاده قرار گیرد. ازآنجاکه هزینه تهیه پودر باکلیت زیاد نیست، استفاده از آن منجر به افزایش ناچیز هزینه‌های ساخت می‌شود. اگر از مواد ضایعاتی خردشده در کارخانه تولید آسفالت استفاده شود، نه‌تنها باعث کاهش هزینه ساخت شده بلکه به پاک‌سازی محیط‌زیست ازاین‌گونه آلاینده‌های چند بار مصرف کمک می‌کند.


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده توسط باکلیت

5/5 - (13 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share