گروه فیدار

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده با ضایعات پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)-بخش دوم

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده با ضایعات پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)-بخش دوم

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده با ضایعات پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)-بخش دوم

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده با ضایعات پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)-بخش دوم

عملکرد مخلوط قیری استفاده‌شده برای رویه سازی در آسفالت‌های انعطاف‌پذیر را می‌توان توسط افزودن ترکیبات مناسب به قیر ارتقاء داد. این افزودنی‌ها شامل محصولات جانبی و حتی مواد زائد فرآوری شده است. پلاستیک‌های بازیافتی به‌خصوص پلی‌اتیلن می‌تواند در تولید قیر و یا آسفالت اصلاح‌شده پلیمری مورداستفاده قرار گیرد. به‌کارگیری پلی‌اتیلن‌های بازیافت شده از کیسه‌های مواد غذایی در آسفالت قیری منجر به کاهش شیار شدگی و شکست حرارتی رویه آسفالت در دمای پایین می‌شود (Ranadive و 2012Tapase). 

بسیاری از مطالعات در مورد کاربرد ضایعات پلاستیکی در ساخت آسفالت‌های انعطاف‌پذیر در دسترس است. ازجمله این پژوهش‌ها می‌توان به Flynn (1993)، Rahman و همکاران (2013)، Ravi و همکاران (2013)، Mohammed و 2014Patil اشاره کرد که در آن‌ها به این موضوع اشاره‌شده که جاده‌ها و بزرگراه‌ها پتانسیل بسیاری در به‌کارگیری حجم گسترده‌ای از ضایعات پلاستیکی دارند. در این پژوهش‌ها سعی شده که امکان استفاده از ضایعات پلاستیکی در ساخت آسفالت جاده‌ها موردبررسی قرار گیرد.  یک سری از آزمون‌ها بر روی نمونه‌های تهیه‌شده با ضایعات پلاستیکی و قیر انجام‌گرفته است. نتایج نشان داد که افزایش در درصد پلیمر باعث کاهش مقدار نفوذپذیری و شکل‌پذیری مخلوط می‌شود.

Rokade در سال 2012 میلادی، استفاده از ضایعات پلاستیکی و خرده تایرهای ضایعاتی در آسفالت‌های انعطاف‌پذیر  را موردمطالعه قرارداد. Ranadive و Tapase در سال 2012، برنامه آزمایشگاهی را برای مطالعه بهبود در مقاومت آسفالت‌های انعطاف‌پذیر به‌وسیله افزودن ضایعات پلاستیکی در درصدهای مختلف را انجام دادند. آن‌ها مشاهده کردند که 10 درصد از قیر می‌تواند توسط ضایعات پلاستیکی در لایه‌های قیری جایگزین شود.

از بازبینی و بررسی مطالعات پیشین می‌توان فهمید که این پژوهش‌ها عمدتاً به استفاده از حداکثر 10 درصد ضایعات پلاستیکی محدودشده است (Vidula و همکاران 2012). به‌هرحال پژوهش حاضر مهندسین را به استفاده از 12 درصد ضایعات پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) تشویق می‌کند. این امر استفاده بیش‌تر از ضایعات را در مقایسه با مطالعات پیشین تضمین می‌کند. مطالعات در بررسی ضایعات پلاستیکی مختلف در پارامترهایی مانند نفوذپذیری، شکل‌پذیری، ویسکوزیته، نقطه نرمی، نقطه اشتعال و مقدار Stripping قیر محدودشده است. ازاین‌رو، هدف از این پژوهش به‌کارگیری بطری‌های آشامیدنی ضایعاتی ساخته‌شده با پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) به‌وسیله اختلاط آن با قیر است که می‌تواند در ساخت آسفالت بزرگراه‌ها به کار گرفته‌شده و متعاقباً باعث کاهش دفن این‌گونه از زباله‌ها و افزایش حفاظت از محیط‌زیست شود. 


برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده با ضایعات پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)-بخش سوم


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

ویژگی‌های قیر اصلاح‌شده با ضایعات پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)

5/5 - (11 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share