گروه فیدار

مواد تشکیل دهنده گاز طبیعی (NGL) چیست؟

مواد تشکیل دهنده گاز طبیعی (NGL) چیست؟

مواد تشکیل دهنده گاز طبیعی (NGL) چیست؟

مواد تشکیل دهنده گاز طبیعی (NGL) چیست؟

در پالایش گاز طبیعی ابتدا مایعات گازی را از آن جدا می کنند. این کار معمولاً توسط مواد جاذب انجام می شود. بیشتر مایعات گازی بدست آمده در محدوده نفت سفید، حلال، سوخت جت و بنزین می باشد. مواد تشکیل دهنده مایعات گاز طبیعی عبارتند از:

اتان: به عنوان خوراک مجتمع های پتروشیمی استفاده می شود و از آن برای تولید اتیلین و پلی اتیلن استفاده می شود.

گاز مایع (LPG): این گاز را از پالایش نفت خام نیز بدست می آورند و شامل پروپان و بوتان است. به علاوه گاز مایع به عنوان یک محصول جانبی در فرآیند کراکینگ و یا فرآیند افزایش اکتان بنزین بدست می آید.

کاندنسیت: در شرایط اتمسفر به صورت مایع هستند و دارای ترکیبات سنگین تر از بوتان می باشند.

گام بعدی در تصفیه گاز طبیعی و بعد از جداسازی مایعات گازی، مرحله شیرین سازی گاز است. گازی طبیعی که محتوی دی اکسید کربن و یا هیدروژن سولفید باشد را گاز ترش می نامند و فرآیند جداسازی دی اکسید کربن و هیدروژن سولفید از گاز را شیرین سازی گاز می گویند.

مرحله بعدی نم زدایی یا رطوبت زدایی از گاز می باشد. در این مرحله مقداری بخار آب همراه گاز است که باید از آن جدا شود. در این مرحله از مواد جاذب برای جذب رطوبت همراه با گاز استفاده می شود. معروف ترین ماده جاذب گلایکول است. روش دیگری که برای نم زدایی از گاز استفاده می شود استفاده از ماده خشک کننده جامد است. این روش مؤثرتر از استفاده از گلایکول است. معمولاً از سیلیکاژل یا آلومینا به عنوان ماده جامد خشک استفاده می شود و برای این کار حداقل به دو برج برای جداسازی رطوبت گاز نیاز است. مسیر حرکت گاز در این برج ها از بالا به پایین است و رطوبت به وسیله جذب سطحی از گاز حذف می شود.

لینک های پیشنهادی: 

معرفی شرکت فیدار اصفهان

تولید بشکه فلزی صادراتی

بسته بندی قیر

صادرات قیر

5/5 - (4 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share