گروه فیدار

مطالعه خواص رئولوژیکی قیر اصلاح‌شده با خرده تایر و ارتباط آن با حساسیت دمایی-بخش دوم

مطالعه خواص رئولوژیکی قیر اصلاح‌شده با خرده تایر و ارتباط آن با حساسیت دمایی-بخش دوم

مطالعه خواص رئولوژیکی قیر اصلاح‌شده با خرده تایر و ارتباط آن با حساسیت دمایی-بخش دوم

مطالعه خواص رئولوژیکی قیر اصلاح‌شده با خرده تایر و ارتباط آن با حساسیت دمایی-بخش دوم

در تحقیقاتی که در آن بر روی تأثیر غلظت خرده تایر بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی بایندر اصلاح‌شده تمرکز شده از پارامتر شیار شدگی ((G*/Sin(δ)، شکل‌پذیری و بازیابی کشسان برای ارزیابی خواص بایندر اصلاح‌شده استفاده‌شده است. نتایج ثابت کرد که غلظت بالای خرده تایر از پتانسیل مقاومت در برابر تغییر شکل دائمی (شیار شدگی) برخوردار است.

مطالعات پژوهشی انجام‌گرفته بر روی تأثیر عوامل ترکیبی درصد خرده تایر اصلاح‌کننده و زمان اختلاط بر روی خواص رئولوژیکی قیر لاستیکی نشان داد که عامل اصلی مؤثر بر بازیابی کشسان قیر لاستیکی مقدار بالای خرده تایر است. زمان اختلاط تأثیر چشم‌گیری را بر روی بازیابی کشسان بایندر پس از تغییر شکل از خود نشان نداد. بررسی‌های مختلف نشان داد مدت‌زمان اختلاط تأثیر بسزایی بر روی انتخاب مقدار بایندر مطلوب و یا ترکیب مخلوط ندارد.

مطابق با دیگر تحقیقات انجام‌گرفته بر روی تأثیر شرایط ترکیب (زمان و درجه حرارت) بر روی نفوذپذیری، نقطه نرمی و مدول ارتجاعی، اعلام‌شده که استفاده از سه مدت‌زمان مختلف اختلاط (45، 60 و 90 دقیقه) بر روی خواص بایندر اصلاح‌شده تأثیر قابل‌توجهی ندارد. اگرچه دراین‌بین تمایلی برای تبدیل‌شدن به یک ترکیب ثابت در بین مدت‌زمان 60 دقیقه و 90 دقیقه مشاهده‌شده است.

شکل شماره 1 میکرو گرافی از فرآیند تولید قیر پلاستیکی را نشان می‌دهد. واضح است که مقادیر نسبتاً بزرگ تایر در زمان واکنش 30 و 45 دقیقه وجود دارد. در زمان 60 و 90 دقیقه واکنش ساختار قیر-لاستیک نشان می‌دهد که سیستم به سازگاری رسیده است. در زمان واکنش 90 دقیقه خرده تایرها به‌طور کامل در بایندر قیری ثابت‌شده‌اند.

مطالعه خواص رئولوژیکی قیر اصلاح‌شده با خرده تایر

شکل 1   میکرو گراف قیر لاستیکی در زمان‌های متفاوت

بااین‌حال، یک کار تحقیقاتی نیز نشان داده که زمان ترکیب طولانی‌تر تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای را بر روی خواص بایندر و درنتیجه افزایش ویسکوزیته و مقاومت در برابر شیار شدگی دارد. در سال‌های اخیر مطالعاتی زیادی بر روی به‌کارگیری بایندر قیر لاستیکی انجام‌گرفته و در همه آن‌ها فواید زیادی گزارش‌شده است. این فواید شامل بهبود مقاومت قیر در برابر شیار شدگی از طریق افزایش ویسکوزیته، افزایش نقطه نرمی، بهبود مقاومت قیر در برابر ترک‌های اولیه سطحی، کاهش شکست خستگی، کاهش حساسیت دمایی و ارتقاء دوام و همچنین کاهش هزینه‌های ساخت و نگهداری آسفالت می‌باشد.

هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات افزودن خرده تایر به‌عنوان یک افزودنی به قیر با استفاده از فرآیند مرطوب است. دو تست آزمایشگاهی برای ارزیابی عملکرد خصوصیات فیزیکی-مکانیکی در درجه حرارت‌های بالای بایندر آسفالت لاستیکی انجام گرفت. نتایج مقایسه شده و مورد تجزیه‌وتحلیل آماری قرار گرفتند. تحلیل واریانس دوطرفه (ANOVA) نیز اجرا شد. موضوع اولیه این پژوهش بررسی تأثیرات شرایط ترکیب (زمان و درجه حرارت) و مقدار خرده تایر بر روی خواص رئولوژیکی قیر لاستیکی است. موضوع دوم تعیین رابطه بین پارامترهای رئولوژی [مدول برشی پیچیده (*G)، مدول ذخیره‌سازی (’G)، مدول اتلاف (”G) و زاویه فازی (δ)] و نقطه نرمی برای پیش‌بینی خواص فیزیکی-مکانیکی قیر است.


برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

مطالعه خواص رئولوژیکی قیر اصلاح‌شده با خرده تایر و ارتباط آن با حساسیت دمایی-بخش سوم


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

مطالعه خواص رئولوژیکی قیر اصلاح‌شده با خرده تایر و ارتباط آن با حساسیت دمایی

5/5 - (12 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share