گروه فیدار

عوامل مؤثر در طول عمر سطح آسفالت بزرگراه ها

عوامل مؤثر در طول عمر سطح آسفالت بزرگراه ها

عوامل مؤثر در طول عمر سطح آسفالت بزرگراه ها

عوامل مؤثر در طول عمر سطح آسفالت بزرگراه ها

امروزه به منظور حفظ کیفیت آسفالت بزرگ‌راه‌ها در زمان های تعیین شده یک روکش آسفالت نازک بر روی سطح بزرگراه ایجاد می کنند. هدف نهایی پروژه های آسفالت جاده ایجاد یک سطح نرم و ایمن برای تردد خودروها است که این سطح باید سالها عمر کند.

ضخامت روکش سطح آسفالت (Asphalt Overylays) مساوی یا کمتر از 1/5 اینچ است. امروزه برای بزرگراه ها نیاز به سطوحی است که از 5 تا بیش از 12 سال عمر کنند. عواملی که می تواند بر طول عمر روکش آسفالت تأثیر گذار باشد به شرح زیر است:

  • نوع مخلوط آسفالت

  • کیفیت مواد بکار رفته در مخلوط آسفالت (دانه ها، نوع بایندر، افزودنی و غیره)

  • استحکام مخلوط نهایی

  • شیوه های حمل مواد در کارخانه

  • شیوه های اجرای آسفالت در محل پروژه

  • اجرای کنترل کیفیت و تضمین کیفیت

در هنگام استفاده از روکش آسفالت باید به این نکته توجه کرد که اگر ترک های سطحی روی سطح جاده ایجاد شده، این ترک ها باید قبل از ایجاد روکش آسفالت ترمیم شوند و اگر ترک ها عمیق باشد و در حال گسترش باشند می توانند بعد از چند سال روکش آسفالت را مجدد بشکنند؛ بنابراین قبل از ایجاد روکش آسفالت بر سطح بزرگراه ها تمام عوامل باید بررسی شود که آیا ایجاد روکش باعث افزایش طول عمر راه خواهد شد یا خیر.

تأثیر روکش آسفالت در ایمنی راه چیست؟

دانه های موجود در آسفالت بعد از چند سال و در اثر عبور ترافیک به مرور زمان صاف می شوند و مخصوصاً در مواقع بارندگی و هنگامی که خیس هستند می توانند باعث کاهش ایمنی شوند؛ بنابراین با ایجاد روکش سطح در زمان های مناسب می توان با افزایش اصطکاک ایمنی جاده را افزایش داد و مانع از سرخوردن وسایل در هوای بارانی شد.

5/5 - (2 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share