گروه فیدار

راهنمای جامع قیر، بخش چهل و یکم، ویسکومتر چرخشی

راهنمای جامع قیر، بخش چهل و یکم، ویسکومتر چرخشی

راهنمای جامع قیر، بخش چهل و یکم، ویسکومتر چرخشی

راهنمای جامع قیر، بخش چهل و یکم، ویسکومتر چرخشی

از ویسکومتر چرخشی به‌منظور حصول اطمینان از این‌که قیر در دمای کاربری نرمال قابلیت پمپاژ و پوشش سنگدانه ها را داشته و تراکم قابل قبولی به آسفالت بدهد استفاده می‌شود. در این نوع ویسکومترها یک استوانه سیلندر مانند درون استوانه دیگر قرارگرفته و سیال در حجم محصور بین این دو استوانه ریخته می‌شود. یکی از استوانه‌ها را با سرعت زاویه‌ای (Ω) معین چرخانده و گشتاور را بر روی استوانه ثابت یا استوانه متحرک اندازه‌گیری می‌کنیم.

ویسکومتر چرخشی

آزمون تنش مستقیم

رئومتر برشی پویا و رئومتر تیرچه خمشی (BBR)، (مشاهده بخش 5-5-1) اطلاعات مربوط به رفتار سفتی قیر (خزش) را در رنج دمایی گسترده ارائه می‌کنند. در تحقیقات SHRP از دستگاه رئومتر تیرچه خمشی (BBR) جهت آنالیز مقاومت خمشی سه‌نقطه‌ای نمونه‌های قیر پیر شده RTFOT و PAV در شرایط خاص دمایی استفاده می‌شود.

اگرچه از سفتی می‌توان برای تخمین خواص شکست استفاده کرد ولی برای بایندرهای اصلاح‌شده رابطه بین سفتی و شکست کم‌تر مشخص‌شده است. بر این اساس یک آزمون اضافی برای اندازه‌گیری قدرت و کرنش در نقطه شکست (در مورد قیرهای Superpave) به نام آزمون تنش مستقیم (ASTM 2012) گنجانده‌شده است.

قیرهایی که می‌توانند فاصله طولانی را قبل از شکست کشیده شوند را به‌اصطلاح انعطاف‌پذیر و قیرهایی که قبل از کشش چشمگیر شکسته می‌شوند را به‌اصطلاح شکننده می‌نامند. متأسفانه رئومتر تیرچه خمشی (BBR) قادر به توصیف کامل قابلیت کشش قبل از شکست برخی از قیرها نیست.

آزمون تنش مستقیم محدوده کشش نهایی یک قیر را در دمای پایین (بین 0 تا 36- درجه سانتی‌گراد) اندازه‌گیری می‌کند. یک نمونه دمبلی در معرض تنش با میزان ثابت قرارگرفته و فشار شکست (تغییر در طول تقسیم‌بر طول اصلی) مشخص می‌شود. در این آزمون شکست توسط تنش درجایی تعریف می‌شود که بار روی نمونه به حداکثر مقدار خود برسد. در این فشار شکست، حداقل کرنش در شکست باید 1 درصد باشد.


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:
Rate this post
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share