گروه فیدار

راهنمای جامع قیر، بخش سیزدهم-مراقبت شخصی

راهنمای جامع قیر، بخش سیزدهم-مراقبت شخصی

راهنمای جامع قیر، بخش سیزدهم-مراقبت شخصی

راهنمای جامع قیر، بخش سیزدهم-مراقبت شخصی

در مورد مراقبت شخصی در هنگام کار با قیر رعایت این نکات ضروری است. لباس آلوده به قیر را باید برای جلوگیری از نفوذ آن به لباس‌های زیرین شست‌وشو داد و یا تعویض کرد. دستمال و یا ابزار آلوده را نباید درون جیب لباس قرار داد زیرا منجر به آلوده شدن پوشش داخلی آن می‌شود.

در هنگام جابجایی قیر مذاب توسط یک فرد، می‌بایست برای محافظت از پوست دست از دستکش کار مناسب با لایه مقاوم در برابر حرارت استفاده کرد. این دستکش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که از پوست دست و انگشت‌ها به‌خوبی محافظت کند. دست‌ها را باید پس از هرگونه آلودگی توسط قیر کاملاً شست‌وشو داد.

هم‌چنین پرسنل می‌توانند از یک نوع کِرِم محافظتی نیز در هنگام کار با قیر استفاده کنند. کاربرد این‌گونه کرم‌ها به گونه ایست که در صورت تماس قیر باپوست، شست‌وشو و رفع آلودگی آن آسان‌تر خواهد بود اما باید توجه داشته باشید که این کرم‌ها فقط جنبه نظافتی داشته و هرگز جایگزین دستکش و یا دیگر تجهیزات حفاظتی نخواهد بود. درنتیجه معقول نیست که از آن‌ها به‌عنوان یک‌لایه حفاظتی استفاده کرد و استفاده از دستکش و سایر لباس‌های حفاظتی ضروری است.

نباید از حلال‌هایی مانند نفت سفید، بنزین، گازوئیل و سایر حلال‌های مشابه برای پاک کردن قیر از روی پوست استفاده کرد؛ زیرا ممکن است آلودگی را گسترش داده، باعث بروز حساسیت‌ها پوستی شده و در درازمدت خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. در این‌گونه موارد باید از یک پاک‌کننده پوست تائید شده همراه با آب گرم استفاده کرد.

پیشگیری از آتش‌سوزی

اتخاذ روش‌های اصولی و ایمن در تولید ذخیره‌سازی و انتقال قیر می‌تواند به‌طور چشمگیری باعث کاهش خطر آتش‌سوزی شود. با این حال در صورت بروز سانحه ضروری است که از قبل آموزش‌های لازم به کارکنان داده‌شده و مجهز به تجهیزات اطفاء حریق باشند. در این صورت خطر آسیب به پرسنل و خسارت به کارخانه به حداقل می‌رسد. توصیه‌های مفصل در مورد جلوگیری از آتش‌سوزی به‌صورت یک سری دستورالعمل‌های ایمنی توسط انستیتو انرژی در سال 2005 منتشرشده است.

آتش‌سوزی‌های کوچک ناشی از قیر را می‌توان توسط خاموش‌کننده‌های پودر و گاز، کف و یا خاموش‌کننده‌های حاوی گاز بی‌اثر خاموش کرد. برای خاموش کردن شعله قیر هرگز از آب استفاده نکنید زیرا باعث تولید فوم قیر شده و منجر به گسترش قیر مذاب و افزایش آتش‌سوزی می‌شود.

تزریق بخار یا مه آب به داخل فضای خالی بالای مخزن مشتعل شده (درصورتی‌که سقف مخزن تا حد زیادی سالم باشد) باعث خاموش شدن آن می‌شود. بااین‌حال تنها افزار آموزش‌دیده باید ازاین‌گونه روش‌ها استفاده کنند زیرا خطر تولید فوم منجر به سرریز مخزن شده و موجب افزایش خسارت می‌شود. در این‌گونه موارد از خاموش‌کننده‌های حاوی کف استفاده می‌شود. معایب استفاده ازاین‌گونه خاموش‌کننده‌ها این است که هنگام قرارگیری کف بر روی قیر مذاب، کف به‌سرعت از بین می‌رود بنابراین استفاده ازاین‌گونه خاموش‌کننده نیاز به آموزش و مهارت دارد.

خاموش‌کننده‌های قابل‌حمل حاوی کف و یا پودر برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های کوچک در کمترین زمان پس از وقوع حادثه، مناسب هستند. این‌گونه کپسول‌های آتش‌نشانی را باید در محوطه کارخانه و محل‌های ذخیره‌سازی و جابجایی قیر به‌صورت اصولی نصب کرد. می‌بایست برای مشخص کردن نوع خاموش‌کننده و محل استقرار آن از آتش‌نشانی مشاوره گرفت.


برای مشاهده ادامه مطلب برروی لینک زیر کلیک کنید:


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

Rate this post
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share