گروه فیدار

ذخایر ماسه های قیری کالیفرنیا،ونزوئلا و نیو مکزیکو

ذخایر ماسه های قیری کالیفرنیا،ونزوئلا و نیو مکزیکو

ذخایر ماسه های قیری کالیفرنیا،ونزوئلا و نیو مکزیکو

ذخایر ماسه های قیری کالیفرنیا،ونزوئلا و نیو مکزیکو

9-ذخیره Edna،کالیفرنیا

بزرگ‌ترین انباشت ماسه‌های قیری کالیفرنیا واقع در منطقه Edna (در فاصله 3-8 مایلی جنوب و جنوب شرقSan luis Opispo )در حوضه ساختاری کوچک منطقه ساحلی در غرب گسل San Andreas است(شکل شماره14).مخزن آن متعلق به زمان میو-پلیوسن سازند Pismo است که فسیل دار بوده و شامل کنگلومراهای دریایی،ماسه‌سنگ،ماسه‌سنگ سیلیسی و شیل سیلیس دار است.

سازند Pismo با یک دگرشیبی بر روی یک توده عظیمی از شیل های سیلیس دار سازند Monteray قرارگرفته است(شکل شماره15) و عموماً دارای تکه‌هایی  شیل بوده که از سازند Monterayمشتق شده است.رخنمون ماسه‌های قیری در مناطق پراکنده‌ای در هر دو سمت ناودیس باریک با بیشینه شیب 40 درجه پدیدار شده است.

شکل شماره 14 نقشه محل انباشت‌های اصلی ماسه قیری کالیفرنیا

شکل شماره 14     نقشه محل انباشت‌های اصلی ماسه قیری کالیفرنیا

شکل شماره 15 سطح مقطع هندسی ماسه قیری Edna،کالیفرنیا

شکل شماره 15     سطح مقطع هندسی ماسه قیری Edna،کالیفرنیا

10-انباشت ماسه قیری ناحیه Peor Springs ،ایالت Utah

انباشت ماسه قیری ناحیه  Peor Springs در حدود 60 مایلی شرق انباشت Sunnyside واقع‌شده و در بسیاری از جنبه‌ها شبیه یکدیگر می‌باشند.اشباع‌شدگی در ماسه‌سنگ‌های عدسی زمان ائوسن سازند Wasatch رخ‌داده و دارای دولایه اصلی باضخامت حدود 30 الی 85 فوت است.شیب منطقه‌ای بالاآمدگی Uncompahgre در حدود 4 الی 8 درجه به سمت شمال غرب است.

11-انباشت Guanoco،شرق ونزوئلا

دریاچه آسفالتی Guanoco در 105 مایلی غرب همتای خود در ترینیداد واقع‌شده است(شکل شماره16).این آسفالت‌ها در رسوبات آبرفتی باقیمانده در سازند Las Piedras باسن میو­ پلیوسن تشکیل‌شده‌اند.این سازند به سمت شمال،شمال غرب دریاچه Guanoco شیب دارد و ازلحاظ سنگ‌شناسی دارای ماسه‌سنگ و لیگنیت است.این منطقه ازلحاظ ساختاری شامل سازند Las Piedras است که با دگرشیبی بر روی رسوبات دریایی گروه Guay uta با سن کرتاسه قرارگرفته که از سنگ‌آهک با شکستگی زیاد و آرژیلیت تشکیل‌شده است.

شکل شماره 16 نقشه مکانی و همچنین مقطع عرضی هندسی ناحیه Guanoco،ونزوئلا

شکل شماره 16     نقشه مکانی و همچنین مقطع عرضی هندسی ناحیه Guanoco،ونزوئلا

12-انباشت Santa Rosa،نیومکزیکو،ایالات‌متحده آمریکا

انباشت Santa Rosa در قسمت مرکزی نیومکزیکو ایالات‌متحده آمریکا در ماسه‌سنگ‌های تریاس بالایی سازند Santa Rosa واقع‌شده است.این سنگ‌ها از توالی‌های قرمزرنگ شامل رس‌ها،شیل ها و ماسه‌سنگ‌ها تشکیل‌شده‌اند.جنس لایه دارای آغشتگی،ماسه‌سنگ‌های غیر دریایی زاویه‌دار تا گرد شده با دانه‌بندی خوب تا متوسط با سن میوسن است.رخساره‌ها احتمالاً رودخانه‌ای بوده و رسوب‌گذاری در طول یک دوره زمانی با آب‌وهوای مرطوب و معتدل رخ‌داده است.

13-انباشت Sisquoc،کالیفرنیا

در این انباشت بزرگ ماسه‌سنگ قیری کالیفرنیا در رسوبات پلیوسن بالایی Sisquoc در منطقه‌ای به وسعت 25 مایل مربع بین Salmon Hills و رودخانه Santa Maria بخش Santa Barbara قرارگرفته است(شکل شماره14).

قیر در ماسه‌سنگ‌های پلیوسن سازند Gareaga وجود دارد و این ماسه‌سنگ‌ها از ذرات کوارتز زاویه‌دار تا گرد شده تشکیل‌شده که عموماً دارای دانه‌بندی متوسط می‌باشند.رسوبات این انباشت دارای چین‌خوردگی بوده و این چین‌خوردگی اثر چندانی در میزان آغشتگی ندارد.

برای مشاهده ادامه مطالب این فصل برروی لینک زیر کلیک کنید:

ذخایر ماسه های قیری ایالات کنتاکی و کالیفرنیا،رومانی و آذربایجان

5/5 - (8 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share