گروه فیدار

خواص مهندسی مخلوط‌های SMA حاوی پلیمر و RGP-بخش دوم

خواص مهندسی مخلوط‌های SMA حاوی پلیمر و RGP-بخش دوم

خواص مهندسی مخلوط‌های SMA حاوی پلیمر و RGP-بخش دوم

خواص مهندسی مخلوط‌های SMA حاوی پلیمر و RGP-بخش دوم

Awantio و همکاران در سال 2008 میلادی متوجه شدند که جریان مارشال، پایداری و مقاومت کششی غیرمستقیم آسفالت پلیمری نسبت به آسفالت معمولی در دماهای مختلف بیش‌تر است. همچنین آن‌ها نشان دادند که حساسیت آسفالت پلیمری در برابر رطوبت در مقایسه با آسفالت معمولی کم‌تر است. Xiao و Amirkhanian در سال 2007 میلادی پژوهش آزمایشگاهی را انجام و نشان دادند که اصلاح قیر با استفاده از استایرن بوتادین استایرن (SBS) منجر به بهبود مقاومت در برابر ترک‌خوردگی‌های اولیه می‌شود. بااین‌حال، این امر بر پیرشدگی مخلوط آسفالت تأثیری ندارد. استفاده از استایرن بوتادین استایرن (SBS) اصلاح‌کننده قیر، باعث افزایش انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر ترک‌خوردگی آسفالت در دمای پایین می‌شود (Lu و 2001Isacsson). به‌کارگیری قیر اصلاح‌شده با استایرن بوتادین استایرن (SBS) فواید دیگری مانند، بهبود چسبندگی و انسجام آسفالت و افزایش الاستیسیته آن را نیز دارد (Roque، 2004). همچنین این نوع قیرهای اصلاح‌شده، شکل‌پذیری بیش‌تری در مقایسه با قیرهای معمولی دارند (King، 1999). باوجوداین مزایا، استایرن بوتادین استایرن (SBS) یک پلیمر گران‌قیمت بوده و استفاده از آن برای محیط‌زیست نیز سودمند نیست.

یکی از مهم‌ترین تهدیدات زیست‌محیطی انباشت مواد ضایعاتی مانند تایرهای لاستیکی، شیشه، فلز، پلاستیک و … است که باعث افزایش آلودگی می‌شود. متأسفانه مقدار این‌گونه از ضایعات به‌سرعت در حال رشد است که به‌تناسب باعث افزایش دفع زباله شده است (Batayneh، Marie و 2007Asi ). در حال حاضر سه‌راه کار اصلی برای مقابله با مواد زائد وجود دارد که شامل سوزاندن، دفن و بازیافت است. بازیافت و استفاده مجدد از مواد ضایعاتی می‌تواند در جهت کاهش مصرف منابع طبیعی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی مؤثر باشد (Peirce و 2003Blackwell).

شیشه ضایعاتی سالیانه به مقدار میلیون‌ها تن در سراسر کره زمین تولید می‌شود. به‌هرحال، این ماده می‌تواند به‌صورت مکرر و بدون تغییر در خصوصیاتش مورد بازیافت قرار گیرد. در ساخت جاده، قطعات شیشه درگذشته فقط به‌عنوان سه دانه پرکننده مورداستفاده قرار می‌گرفته است (Wu، Yong و 2004Xu). تحقیقات آزمایشگاهی در مورد تأثیرات پودر شیشه بازیافت شده (RGP)، بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی بایندر آسفالت اصلاح‌شده با استایرن بوتادین استایرن (SBS) و مخلوط‌ها توسط قاسمی و مرندی در سال 2011 میلادی انجام‌گرفته است. آن‌ها نشان دادند که استفاده از پودر شیشه بازیافت شده (RGP) باعث افزایش چشمگیر عملکرد آسفالت اصلاح‌شده در مقایسه با مخلوط آسفالت معمولی می‌شود. به‌منظور داشتن مزایای ذکرشده پلیمر اصلاح‌کننده و کاهش معایب آن، در این مقاله تأثیرات هم‌زمان RGP-CR و RGP-SBS و RGP-SBR بر روی خواص مهندسی قیر و مخلوط آسفالت موردبررسی قرارگرفته و کمک‌های جدیدی نیز ارائه‌شده است.


برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

خواص مهندسی مخلوط‌های SMA حاوی پلیمر و RGP-بخش سوم


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

خواص مهندسی مخلوط‌های SMA حاوی پلیمر و RGP

5/5 - (12 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share