گروه فیدار

خطر هیدروژن سولفید (H2S) موجود در نفت خام و قیر

خطر هیدروژن سولفید (H2S) موجود در نفت خام و قیر

خطر هیدروژن سولفید (H2S) موجود در نفت خام و قیر

خطر هیدروژن سولفید (H2S) موجود در نفت خام و قیر

هیدروژن سولفید نوعی گاز است که به طور طبیعی در نفت خام یافت می شود و همچنین در اثر قرارگیری نفت خام در دمای بالا و در مجاورت کاتالیزور به دلیل تجزیه ترکیبات سولفور تولید می شود.

هیدروژن سولفید می تواند اثرات زیادی بر سلامتی داشته باشد. افرادی که در معرض این گاز قرار می گیرند ابتدا این گاز را تنفس می کنند و مقدار آسیب ناشی از تنفس گاز بستگی به مقدار گاز و مدت زمان تنفس دارد. قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از گاز می توانند سریعاً موجب مرگ بشود.

هیدروژن سولفید چیست؟

یک مولکول ساده با ساختار H-S-H است و به عنوان یک گاز خطرناک در محیط کار مخصوصاً محیط های بسته شناخته می شود. گاز هیدروژن سولفید بدون رنگ بوده و بویی شبیه به بوی تخم مرغ گندیده دارد، این گاز قابل اشتعال بوده و از هوا سنگین تر است. وقتی نفت خام حاوی هیدروژن سولفید در مخازن ذخیره شود این گاز تمایل دارد به سطح مهاجرت کرده و در فاز بخار و روی سطح مایع تجمع نماید. شرایطی مانند تحرک مایع و افزایش دمای آن باعث می شود نسبت گاز هیدروژن سولفید افزایش یافته و شرایط خطرناک تری را ایجاد نماید.

هیدروژن سولفید در چه محیط هایی یافت می شود؟

این گاز در فرآورده های نفتی مانند آسفالت و گاز طبیعی یافت می شود و در اثر فعالیت های زمین گرمایی و آتش فشانی و اثر تجزیه مواد آلی تولید می شود علاوه بر این هیدروژن سولفید در فاضلاب انسانی و حیوانی، فرآیند تولید خمیرکاغذ و فرآیند پوسیدن گیاهان یافت می شود. همچنین این گاز به عنوان یک محصول جانبی در برخی فرایندهای شیمیایی مشاهده شده است.

خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض گاز هیدروژن دی سولفید چیست؟

اولین چیز در ذخیره سازی، حمل و نقل و کار کردن با مواد محتوی H2S ایمنی افرادی است که در تماس با این مواد هستند؛ بنابراین اثرات ناشی از غلظت های مختلف این گاز بیان شده است.

H2S

H2S

 

5/5 - (1 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share