خصوصیات مخلوط آسفالت-لاستیک
مخلوطهای آسفالت مورداستفاده در صنعت ساختوساز جادهها ترکیبی از بایندر قیری، مصالح و دانهها به همراه پرکنندههاست. با اعمال اصلاحکنندههایی مانند خرده لاستیک (با استفاده از روش خشک و مرطوب) به مخلوط آسفالت، بهبود در خصوصیات مخلوط آسفالت-لاستیک در مقایسه با مخلوطهای معمولی به دست میآید.
بسیاری از ویژگیهای مثبت، مخصوصاً در مورد دوام مخلوط آسفالت-لاستیک بدیل مقدار بایندر بالا در مخلوط آسفالت است. افزایش ویسکوزیته قیر-لاستیک میتواند افزایش قابلتوجهی در ضخامت فیلم بایندر بر روی ذرات از 19 تا 36 میکرومتر در مقایسه باضخامت 5 تا 9 میکرومتری بایندر اصلاحنشده شود (Heitman 1992). در مخلوط آسفالت با مقدار کم حفرههای هوا و بایندر اصلاحشده لاستیکی، محتوای کل بایندر در حدود 20 درصد افزایش مییابد (در مقایسه با مخلوط مشابه با بایندر اصلاحنشده). برای مخلوطهای متخلخل (با مقدار زیاد حفرههای هوا) مقدار افزایش در محتوای کل بایندر در حدود 60-50 درصد است.
وجه تمایز مخلوط آسفالت-لاستیک در مقایسه با مخلوط آسفالت معمولی به شرح زیر است:
-
افزایش مقاومت در برابر تغییر شکل دائمی
-
افزایش دوام خستگی
-
بهبود خصوصیات ویسکوالاستیک
-
افزایش مقاومت در برابر پیرشدگی
آزمایش مقاومت در برابر تغییر شکل دائمی در مقیاس آزمایشگاهی انجامگرفته و نشاندهنده مقاومت بالای مخلوط اصلاحشده با لاستیک و پلیمر است (شکل 4-4). مقاومت در برابر تغییر شکل دائمی مخلوط آسفالت-لاستیک را میتوان در ترکیب بایندر قیر-لاستیک با ویسکوزیته بالا در مقایسه با بایندرهای معمولی به دست آورد. مطالعات انجامگرفته توسط Martinez و همکاران (2006)، Fotnes و همکاران (2009)، نشان داد که استفاده از روش اصلاح خشک و اصلاح بایندر نرم بهوسیله روش مرطوب فقط باعث افزایش اندکی در مقاومت در برابر شیار شدگی میشود. بهبود بزرگ در افزایش مقاومت در برابر شیار شدگی را میتوان با بایندر قیری سخت از 50-35 تا 70-50 و با استفاده از روش اصلاح مرطوب با 15 درصد لاستیک به دست آورد (Fontes و همکاران 2009).
در آزمایش انجامگرفته تحت شرایط آزمایشگاهی شبیهسازی خستگی درجا، مشخص شد که دوام خستگی نمونه مخلوط آسفالت-لاستیک بهتر از مخلوط آسفالت دارای بایندر قیری معمولی است (شکل 5-4). نمودار دوام خستگی برای مخلوط آسفالت با بایندر اصلاحشده یک تغییر واضح عمر خستگی را در جهت افزایش آن به ترتیب زیر نشان میدهد:
-
مخلوط آسفالت با بایندر قیری اصلاحنشده
-
مخلوط آسفالت با قیر اصلاحشده EVA
-
مخلوط آسفالت با قیر اصلاحشده SBS
-
مخلوط آسفالت با خرده لاستیکهای دانهدرشت اصلاحکننده قیر
-
مخلوط آسفالت با خرده لاستیکهای دانهریز اصلاحکننده قیر