گروه فیدار

تکامل حرارتی آسفالت طبیعی

تکامل حرارتی آسفالت طبیعی

تکامل حرارتی آسفالت طبیعی

تکامل حرارتی آسفالت طبیعی

 مواد شبه نفتی در اشکال مختلفی از رنگ روشن تاکمی روشن ، مایعات با گرانروی زیاد تا کم ، تیره‌رنگ نیمه جامد ویسکوز  و سرانجام جامد تیره‌رنگ وجود دارد. معمولاً گفته می‌شود که محصولات مایع قابل‌تولید است درصورتی‌که مواد جامد و نیمه جامد بدین گونه نیستند. ازاین‌رو آن‌ها معمولاً به دودسته  نفت خام و آسفالت تمایز داده می‌شوند. تعریف آسفالت به بیان ساده و ازنظر ابعاد فیزیکی یک ماده نامطلوب و اساساً مبهم می‌باشد. چنین توصیفاتی شامل ویسکوز مایع یا جامد ، قیر زود ذوب و یا قیر جامد زود گداز که در کربن دی سولفید محلول است ، به این موضوع که خصوصیات فیزیکی آسفالت ممکن است نتیجه تفاوت در موارد اساسی است اعتبار نمی‌دهند.

درواقع این خصوصیات متغیر می‌تواند بر اساس عوامل زیست‌محیطی مانند آب شکستگی ، اکسیداسیون و سولفیداسیون باشد. ازآنجاکه هردو دسته از مواد سنگین ، طیف گسترده‌ای از ترکیب‌بندی شیمیایی را پوشش می‌دهند تشخیص هویت آن‌ها به‌صورت روشن قابل پیش‌بینی نیست.

اخیراً نویسندگانی به این موضوع اشاره داشته‌اند که سیالات و جامدات شبه آسفالتی ممکن است به‌شدت نایاب بوده و یا حتی کاملاً عاری از سری آلکان ها باشند. این ویژگی‌ها ممکن است براثر تجزیه باکتریایی به وجود آید. این پدیده درصورتی‌که سنگ مخزن به‌وسیله آب‌های جوی ، دستخوش تغییرات قرار گیرد اتفاق می‌افتد. باکتری‌هایی که به‌وسیله این آب منتقل می‌شوند غذای موردنیاز خود را از اجزای مختلف مواد نفتی انتخاب می‌کنند.

هیدروکربن‌های اشباع،مخصوصاً سری آلکان ها ترجیحاً به‌وسیله این میکروارگانیسم‌ها جذب می‌شوند. ازآنجاکه اکسیژن موردنیاز ممکن است از یون‌های سولفات موجود در آب جوی مشتق شود ، آلتراسیون میکروبی مواد نفتی اغلب مستلزم مقدار گوگردزدایی است.

حذف هم‌زمان اجزای سبک و تولید هیدروژن ضعیف (و احتمالاً گوگرد غنی‌شده) و محصولات زائد متابولیک که ممکن است نامحلول باشد به این معنی است که ممکن است نفت سنگین‌تر شده و ویسکوزیته آن بیشتر شود.

ذخایر آسفالتی بر روی زمین نسبتاً شایع می‌باشد. آن‌ها به‌وسیله محلول‌های اشباع در سنگ‌های متخلخل و یا رسوبات غیر فشرده به وجود می‌آیند. و اغلب به‌صورت رخنمون‌های سطحی خود را نشان می‌دهد.ممکن است این رخنمون‌ها مانند قیر آداباسکا،دریاچه ترینیداد یا برموداز،ونزوئلا،آسفالت ونیز،Unita Basin که چندین مایل درازا دارد و Utah ایالت متحده آمریکا و جنوب شرقی ترکیه بسیار چشمگیر باشد.

باوجود فراوانی ذخایر بالقوه انرژی،بهره‌برداری از ذخایر آسفالتی به دلیل مشکلات فناوری و هزینه‌های بسیار بالا برای تولید و استفاده از آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد.بااین‌حال ازنقطه‌نظر تئوری و همچنین برای دلایل عملی ،این ذخایر یک چالش برای مطالعات ژئوشیمیایی است.

بااینکه آسفالت‌ها معمولاً در نزدیکی سطح زمین رخنمون دارند ولی این امر به‌هیچ‌وجه یک قاعده کلی نیست زیرا انباشت‌های آسفالتی وجود دارد که در عمق قابل‌توجهی یافت شده‌اند.با فرض اینکه در زمین‌شناسی گذشته،تجزیه بیولوژیکی یک پدیده گسترده بوده درنتیجه آسفالت ممکن است در صورت مساعد بودن شرایط تحت دفن شدگی مجدد قرار گیرد.حضور آسفالت در گمانه‌های اکتشافی حوضه Aquitaine (جنوب غربی فرانسه) در عمق 1900 تا 4200 متری از سطح زمین این فرضیه را اثبات می‌کند.رفتار دیاژنزی باکتری‌های تخریبی نفت خام با افزایش عمق دچار بهبود قابل‌توجهی می‌شود.احتمالاً آزمایش‌های حرارتی در شرایط آزمایشگاهی اطلاعاتی مانند تکامل دیاژنزی نفت خام تغییریافته و بدون تغییر را ارائه دهد.

برای مشاهده ادامه مطالب این فصل برروی لینک زیر کلیک کنید:

خواص ژئوشیمیایی آسفالت طبیعی

5/5 - (34 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share