گروه فیدار

تأثیرات نانو مواد بر روی خواص قیر معمولی و قیر اصلاح‌شده پلیمری-بخش پنجم

تأثیرات نانو مواد بر روی خواص قیر معمولی و قیر اصلاح‌شده پلیمری-بخش پنجم

تأثیرات نانو مواد بر روی خواص قیر معمولی و قیر اصلاح‌شده پلیمری-بخش پنجم

تأثیرات نانو مواد بر روی خواص قیر معمولی و قیر اصلاح‌شده پلیمری-بخش پنجم

فرآیند آماده‌سازی بایندر قیر اصلاح‌شده با لاستیک و پلیمر نانو رس

قسمت دوم

با توجه به افزودن پلیمر رس به قیر پایه، روش‌های اختلاط مرسوم به شرح زیر است:

قوطی‌های آلومینیوم با ظرفیت تقریبی 500 میلی‌لیتر با 260-250 گرم آسفالت پرشده و درون گرم‌کن ترمو الکتریک قرار داده می‌شوند. هنگامی‌که دمای قیر به 180 درجه سانتی‌گراد رسید، یک مخلوط‌کن برشی درون قوطی‌ها قرار داده‌شده و با سرعت 4000 دور در دقیقه شروع به چرخش می‌کند. پلیمر و رس به ترتیب با نرخ 5 گرم در دقیقه اضافه می‌شود. درجه حرارت در طول افزودن پلیمر و رس و حدود یک ساعت پس از اختلاط در محدوده 180 درجه سانتی‌گراد حفظ می‌شود. سپس نمونه‌ها درون فریزر در دمای 20- درجه سانتی‌گراد ذخیره می‌شود. سه روش برای آماده‌سازی کامپوزیت سه‌گانه نانو رس/پلیمر/قیر وجود دارد:

   1-روش پلیمریزاسیون درجا

   2-انحلال در یک حلال ارگانیک

   3-روش ذوب Intercalated

در این پژوهش، روش ذوب Intercalated به علت کارایی و سادگی آن مورداستفاده قرارگرفته است. OMMT به قیر اصلاح‌شده با SBS در دمای 180 درجه سانتی‌گراد افزوده‌شده و تمام نمونه‌ها در سرعت ثابت 4000 دور در دقیقه به مدت 30 دقیقه ترکیب شدند. دمای اختلاط نباید از 200 درجه سانتی‌گراد تجاوز کند و زمان اختلاط نیز تا جای ممکن برای جلوگیری از تخریب پلیمر و اکسیداسیون قیر، کوتاه در نظر گرفته شد. درنهایت خصوصیات نانو کامپوزیت با PMB و بایندر اصلی مورد مقایسه قرار گرفت.

Henglong Zhang و همکاران از روش زیر برای آماده‌سازی نانو کربنات کلسیم/SBS/سنگ‌آهک استفاده کرده است. قیر اصلاح‌شده با SBS و مواد معدنی مختلف با استفاده از یک مخلوط‌کن برشی تهیه می‌شود. نخست قیر اصلاح‌شده با SBS درون مخلوط‌کن و تا زمانی که به‌طور کامل در دمای حدود 175 درجه سانتی‌گراد مایع شود، حرارت داده‌شده و پس‌ازآن MMT، پودر سنگ‌آهک و یا نانو کربنات کلسیم به ترتیب به درون قیر اصلاح‌شده با SBS اضافه می‌شود. پس‌ازآن مخلوط‌کن برای حصول اطمینان از پراکنش صحیح مواد معدنی به مدت 30 دقیقه با سرعت 3000 دور در دقیقه به چرخش درمی‌آید.

با توجه به انواع مختلفی همچون قیر پایه، پلیمر و نانو مواد، روش آماده‌سازی قیر اصلاح‌شده می‌تواند به‌شدت متفاوت باشد. علاوه بر این، عوامل کنترل فرآیند آماده‌سازی قیر اصلاح‌شده با سازگاری و ذخیره‌سازی حرارتی مناسب مانند سرعت چرخش، درجه حرارت و زمان از موضوعات جذاب برای تحقیقات آتی در مورد قیر اصلاح‌شده با پلیمر/نانو مواد هستند.


برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

تأثیرات نانو مواد بر روی خواص قیر معمولی و قیر اصلاح‌شده پلیمری-بخش ششم


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

تأثیرات نانو مواد بر روی خواص قیر معمولی و قیر اصلاح‌شده پلیمری

5/5 - (7 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share