آزمایش مدول ارتجاعی مخلوط آسفالت اصلاحشده BRA-بخش دوم
تعدادی مطالعه پژوهشی در زمینه مدول ارتجاعی بهمنظور بررسی استفاده از آسفالت بتنی و یا مواد نشأت گرفته از آسفالت بتنی بهعنوان جایگزین و یا افزودنی مواد جزئی به مخلوط آسفالت انجامگرفته است. Subagio و همکاران گزارش کردهاند که استفاده از پرکننده asbuton در آسفالت گرم کوب (HRS) باعث بهبود مدول ارتجاعی و مقاومت در برابر تغییر شکل پلاستیک میشود. نتایج آزمون آسفالت گرم کوب با پرکننده آسفالت بتنی توسط Subagio و همکاران مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و مشخص شد که مدول ارتجاعی HRS اصلاحشده در دمای آزمون 25 درجه سانتیگراد هنگامیکه با مخلوط HRS اصلاحنشده مورد مقایسه قرار میگیرد کمتر است. انجام این مقایسه در دمای 45 درجه سانتیگراد نشان داد که مدول ارتجاعی HRS اصلاحشده نسبت به مخلوط HRS اصلاحنشده بزرگتر است. در آزمایشی دیگر، تأثیر بایندر آسفالت BRA در مخلوط آسفالت توسط زمهری و همکاران موردبررسی قرار گرفت. آنها از تست ITSM و آزمون خزش دینامیک استفاده کردند. نتایج نشان داد که استفاده از بایندر آسفالت دانهای در مخلوط آسفالت باعث افزایش مدول سختی و سفتی خزش و کاهش نرخ تغییر شکل میشود.
با وجود پیشرفت مطالعات درزمینه استفاده از مواد آسفالت بتنی، هنوز هم شکاف قابلملاحظهای در تحقیقات و پژوهش ها در مورد خصوصیات مدول ارتجاعی مخلوط آسفالت اصلاحشده با BRA وجود دارد. این عمدتاً منجر به پیچیده شدن آزمایش بهمنظور بیان پاسخ مواد که در آن درجه حرارت و زمان بارگذاری تأثیر چشمگیری بر رفتار مخلوط آسفالت دارند، میشود. بهطور مثال، هنوز بهخوبی مشخص نشده که دوره استراحت، حجم ترافیک و زمان بارگذاری چگونه بر مدول ارتجاعی مخلوط آسفالت اصلاحشده BRA تأثیرگذار هستند. علاوه بر این، به دستگاههای تست پیشرفته و پارامترهای پیچیده برای فهم بهتر واکنش مخلوط آسفالت اصلاحشده BRA نیاز داریم. بااینحال در این پژوهش، بایندر اصلاحکننده BRA باهدف بهبود مدول ارتجاعی مخلوط آسفالت موردبررسی قرارگرفته شده است.
برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: