گروه فیدار

پلیمر اصلاح‌کننده قیر، پیشرفت‌ها و چالش‌ها-بخش شانزدهم

پلیمر اصلاح‌کننده قیر، پیشرفت‌ها و چالش‌ها-بخش شانزدهم

پلیمر اصلاح‌کننده قیر، پیشرفت‌ها و چالش‌ها-بخش شانزدهم

پلیمر اصلاح‌کننده قیر، پیشرفت‌ها و چالش‌ها-بخش شانزدهم

 نتیجه‌گیری و توصیه‌ها در مورد اصلاح پلیمری قیر

این مقاله پیشرفت‌های به‌دست‌آمده و چالش‌های موجود در زمینه اصلاح پلیمری قیر را در طول 40 سال گذشته موردبررسی و بازبینی قرار داده است. در این مقاله به‌طور گسترده در مورد پیشرفت‌های فنی شامل به‌کارگیری برخی الاستومرهای مرسوم (مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، اتیلن ونیل استات و اتیلن بوتیل اکریلات)، الاستومرهای ترموپلاستیک (مانند استایرن بوتادین استایرن، استایرن ایزوپرن استایرن و استایرن اتیلن/بوتیلن استایرن)، فرآیند اشباع کردن، ولکانیزاسیون سولفور، افزودن آنتی‌اکسیدان، استفاده از کانی‌های رس آب‌گریز و عامل دار کردن (شامل به‌کارگیری پلیمرهای واکنشی) بحث شد.

بر پایه این بررسی‌ها، توسعه آتی پلیمرهای موردنیاز برای اصلاح قیر بررسی‌شده و نتایج و توصیه‌های زیر ارائه‌شده است:

1) توسط بسیاری از دانشمندان ثابت‌شده که اصلاح پلیمری یک‌راه مؤثر برای بهبود خصوصیات قیر بوده. اصلاح پلیمری در عمل به‌طور گسترده مورداستفاده قرارگرفته است. به‌هرحال، پلیمرهای اصلاح‌کننده مرسوم که در حال حاضر وجود دارند، معایب مختلفی دارند. درنتیجه به‌کارگیری آن‌ها را با محدودیت مواجه کرده است. برخی از مسائل و مشکلات مهم درزمینه اصلاح پلیمری قیر هنوز هم به‌خوبی قابل‌درک نیست.

2) دانشمندان تلاش کردند تا راه‌حل‌های مختلفی برای غلبه بر اشکالات به‌کارگیری پلیمرهای اصلاح‌کننده بیابند. در میان این تلاش‌ها می‌توان به فرآیند اشباع کردن، عامل دار کردن (شامل استفاده از پلیمرهای واکنشی) و استفاده از افزودنی‌ها (مانند سولفور، آنتی‌اکسیدان و کانی‌های رس آب‌گریز) اشاره کرد. این روش‌ها بر برخی از معایب قیر اصلاح‌شده پلیمری غلبه کرده است. ولی بیش از آن باعث ایجاد مشکلات جدیدی می‌شوند. بنابراین تحقیقات بیش‌تری برای حل این مسائل و یافتن راه‌حل‌های جدید برای اصلاح قیر به‌طور مؤثر و ارزان در آینده موردنیاز است.

3) ازآنجاکه در حال حاضر چالش اصلی دستیابی به تمام خصوصیات موردنظر قیر اصلاح‌شده پلیمری به‌طور هم‌زمان است، برخی از راه‌های سازشی برای آینده اصلاح پلیمری قیر می‌تواند به دو صورت اختیاری در نظر گرفته شود. این راه های سازشی شامل: بهبود زیاد خصوصیات با هزینه بالا و قابل‌قبول و یا کاهش چشمگیر هزینه‌ها با خصوصیات نسبتاً ضعیف و یا ترکیبی از آن‌ها است. فرآیند عامل دار کردن به‌عنوان یک‌راه حل امیدبخش برای بهبود خواص پلیمرهایی که در حال حاضر مورداستفاده قرار می‌گیرند می باشد. این فرآیند موجب گسترش پلیمرهای اصلاح‌کننده جدید با عملکرد موفقیت‌آمیزتر در آینده می‌شود.

4) توصیه می‌شود که پژوهش‌های آتی در زمینه اصلاح پلیمری قیر به نقطه نظرات زیر توجه بیش‌تری داشته باشند:

الف) توسعه عملکرد بهبود چسبندگی به ذرات برای پلیمرهای اصلاح‌کننده

ب  )  عملکرد طولانی‌مدت قیر اصلاح‌شده پلیمری

ج   )  قابلیت بازیافت قیر اصلاح‌شده پلیمری


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

پلیمرهای اصلاح‌کننده قیر، پیشرفت‌ها و چالش‌ها

5/5 - (8 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share