گروه فیدار

پارامترهای عملکرد تجربی و ویسکوزیته برای قیر اصلاح‌شده پلیمری

پارامترهای عملکرد تجربی و ویسکوزیته برای قیر اصلاح‌شده پلیمری

پارامترهای عملکرد تجربی و ویسکوزیته برای قیر اصلاح‌شده پلیمری

پارامترهای عملکرد تجربی و ویسکوزیته برای قیر اصلاح‌شده پلیمری

خواص شکستگی در دمای پایین، چسبندگی و الاستیسیته PMB ها می‌تواند به ترتیب توسط آزمون‌های نقطه شکست فراس (BS EN 12593) ، شکل‌پذیری (BS EN 13587) و بازیابی الاستیک (BS EN 13398) ارزیابی شود. نتایج آزمون نقطه شکست فراس برای پلیمرهای پلاستومری نشان‌دهنده کاهش انعطاف‌پذیری در دمای پایین با افزایش فرآیند اصلاح است. نتایج آزمون برای قیر B اصلاح‌شده با پلیمر EVA نشان‌دهنده ثابت بودن نتایج آزمون فراس قبل و بعد از فرآیند اصلاح است. تمام نتایج شکل‌پذیری نشان‌دهنده یک کاهش در شکل‌پذیری بعد از انجام فرآیند اصلاح توسط پلیمر EVA است.

ازلحاظ عملکرد در دمای پایین، قیر B اصلاح‌شده با پلیمر SBS یک بهبود روشنی در انعطاف‌پذیری در دمای پایین را ارائه کرده که با کاهش در دمای فراس نشان داده می‌شود. روند مخالفی برای قیر C اصلاح‌شده با پلیمر SBS مشاهده می‌شود. باید توجه داشت که اگرچه رفتار پلیمر SBS اصلاح‌کننده قیر نسبت به قیر پایه مربوطه متفاوت است ولی دمای نقطه شکست فراس واقعی برای هر دو مقدار پلیمر PMB تقریباً یکسان است.

با توجه به شکل‌پذیری و بازیابی الاستیک در 10 درجه سانتی گراد، نتایج برای هر جفت پلیمر SBS اصلاح‌کننده قیر دوباره مشابه بوده. بااینکه شکل‌پذیری قیر B اصلاح‌شده با پلیمر SBS تقریباً 10 تا 25 درصد بیش‌تر از قیر C است. نتایج شکل‌پذیری و فراس نشان‌دهنده تأثیر قابل‌توجه قیر پایه، ماهیت پلیمر و سازگاری قیر-پلیمر بر خصوصیات فیزیکی PMB ها در دمای پایین و حد واسط است.

ویسکوزیته قیرهای اصلاح‌شده پلیمری

مقادیر ویسکوزیته بین 35 درجه سانتی گراد و 140 درجه سانتی گراد از DSR و ویسکوزیته چرخشی (Brookfield) اندازه‌گیری شده برای قیر B اصلاح‌شده با پلیمر EVA و پلیمر SBS به‌دست‌آمده است (Airey 2001). این مقادیر ویسکوزیته با رسم در برابر درجه حرارت در شکل شماره 6-8 به نمایش درآمده و نشان‌دهنده افزایش سازگاری در ویسکوزیته با افزایش مقدار پلیمر برای اصلاح‌کننده‌های قیر EVA و SBS است.

مانند آزمون‌های نقطه نرمی و نفوذپذیری، ویسکوزیته نیز یک شاخص شفافی از اثر سفتی پلیمر اصلاح‌کننده ارائه می‌دهد.

ویسکوزیته-حرارتی چرخشی برای پلیمرهای اصلاح‌کننده قیر EVA و SBS

شکل شماره 6-8      ویسکوزیته-حرارتی چرخشی برای پلیمرهای اصلاح‌کننده قیر EVA و SBS

این رابطه ویسکوزیته-حرارتی برای پلیمرهای اصلاح‌کننده قیر EVA و SBS نشان می‌دهد که اصلاح پلیمری در دمای پایین برای پلیمرهای اصلاح‌کننده قیر پلاستومری EVA در مقایسه با پلیمرهای الاستومری اصلاح‌کننده قیر SBS در بزرگی کم‌تری رخ می‌دهد. منحنی ویسکوزیته برای EVA اصلاح‌کننده قیر به‌وضوح منطقه ذوب (هم‌جوشی) کوپلیمر EVA را بین 55 و 75 درجه سانتی گراد نشان می‌دهد. در مقایسه پلاستومرها با پلیمرهای EVA نیمه بلورین، محدوده ذوب کوپلیمرهای SBS در دماهای بالا بین 75 تا 100 درجه سانتی گراد رخ می‌دهد و درنتیجه یک رفتار رئولوژیک متفاوت و مجزا را به وجود می‌آورد (1995Isacsson- Lu  و 1998Airey- Brown ).

برای مشاهده ادامه مطالب این فصل برروی لینک زیر کلیک کنید:

پیرشدگی قیر اصلاح‌شده پلیمری

5/5 - (13 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share