گروه فیدار

معرفی پالایشگاه های نفت شیراز، اصفهان، لاوان و تبریز

معرفی پالایشگاه های نفت شیراز، اصفهان، لاوان و تبریز

معرفی پالایشگاه های نفت شیراز، اصفهان، لاوان و تبریز

معرفی پالایشگاه های ایران

معرفی پالایشگاه های ایران

معرفی پالایشگاه های نفت شیراز، اصفهان، لاوان و تبریز

پالایشگاه شیراز

پالایشگاه شیراز با ظرفیت 40000 بشکه در روز در تابستان سال 1353 شروع به تولید نمود. این پالایشگاه توسط اسنام پروجتی ایتالیا ساخته شد و از تولیدات این پالایشگاه می توان به فرآورده های نیمه تقطیری برای بازارهای داخلی اشاره داشت. نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از میدان گچساران تأمین می شود.

پالایشگاه اصفهان

ساخت پالایشگاه اصفهان با ظرفیت 200000 بشکه در روز در آذرماه سال 1355 آغاز شد و سه سال بعد به اتمام رسید اولین واحد تقطیر با ظرفیت 100000 بشکه در روز بهمن سال 1359 و دومین واحد تقطیر با همین ظرفیت در مهر ماه سال بعد راه اندازی شد. خیلی زود بازدهی پالایشگاه افزایش یافت و در اواخر 1359  به اوج خود رسید. ظرفیت این پالایشگاه امروزه 265000 بشکه در روز است.

پالایشگاه لاوان

یک واحد تقطیر با ظرفیت 20000 بشکه در روز در بهمن سال 1356 راه اندازی شد که تا نفت خامی که از میدانهای نفتی نواحی ساحلی رسالت و سلمان گرفته می شود آغاز به کار کند. این پالایشگاه در سال 1373 توسعه یافت و با افزودن چند واحد تبدیلی از یک پالایشگاه ساده که تنها نفت گاز و نفتا  تولید می کرد به یک پالایشگاه کامل که سوخت نفت، بنزین، کروزن و سوخت جت نیز تولید می کند، تبدیل شد. از جمله تسهیلات جدید این پالایشگاه یک اصلاح کننده کاتالیتیکی است که قادر است نفتا را به بنزین تبدیل کند.

پالایشگاه تبریز

پالایشگاه تبریز با ظرفیت 80000 بشکه در روز در بهار 1357 راه اندازی شد، اما در طول جنگ تحمیلی با عراق به شدت بمباران شد، هرچند که اکثر واحدهای آن در اواسط دهه 1370 دوباره راه اندازی شد. این پالایشگاه دوباره توانست با ظرفیت اسمی بالایی به کار خود ادامه داده و در آخرین ترفیع در این زمینه به ظرفیت مؤثر 112000 بشکه در روز رسیده است.

نفت خام ورودی پالایشگاه تبریز تا قبل از سال 1382 تنها از میدانهای نفتی جنوب کشور تأمین می شد که در اواسط سال 1382 با اجرای پروژه CROSS بخشی از ظرفیت پالایشگاه تبریز به تصفیه نفت حاشیه دریای خزر اختصاص یافت. انتقال نفت خام به پالایشگاه تبریز از طریق تأسیسات انبار نفت ری و با یک خط لوله 16 اینچی انجام می شود.

4.5/5 - (16 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share