گروه فیدار

قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری-بخش دوم

قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری-بخش دوم

قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری-بخش دوم

قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری-بخش دوم

تولید قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری (PMBE)

وقتی‌که در مورد قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری (PMBE) صحبت می‌کنیم لازم است که آن‌ها را به سه دسته تقسیم‌بندی کنیم (شکل شماره 1) که شامل:

امولسیون کردن قیر اصلاح‌شده پلیمری (PMB) و امولسیون اصلاح‌شده با لاتکس به دو صورت Post addition و یا به‌صورت Co-emulsification   . Co-emulsification با لاتکس اغلب به نام Pre addition نام‌گذاری می‌شود. امولسیون کردن قیر اصلاح‌شده پلیمری (PMB) نیز گهگاه به‌صورت مونوفاز نامیده می‌شود.

قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری

شکل 1  مسیر دستیابی به قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری (PMBE)

لاتکس می‌تواند به قیر امولسیونی اضافه شود (Latex Post)، لاتکس می‌تواند به فاز آبی قبل از امولسیون سازی قیر اضافه شود (Latex Pree) و یا قیر اصلاح‌شده پلیمری (PMB) می‌تواند امولسیونی شود (Emulsion of PMB)

امولسیون کردن قیر اصلاح‌شده پلیمری می‌تواند با استفاده از قیر اصلاح‌شده پلیمری به‌عنوان ماده اولیه در کارخانه امولسیون سازی تولید شود. تمام درجات قیر اصلاح‌شده پلیمری (PMB) می‌تواند به‌طور بالقوه مورداستفاده قرار گیرند؛ اما به علت محدودیت‌های کاربردی شرح داده‌شده در بخش بعدی تنها به‌کارگیری قیر اصلاح‌شده پلیمری با سه درصد وزنی پلیمر برای تولید قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری مناسب است. امولسیون کردن قیر اصلاح‌شده پلیمری (PMB) تا حدودی سخت‌تر از تولید امولسیون قیر ساده است (Salomon 2006، SFERB 2006).

دو راه برای تولید قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری (PMBE) را می‌توان ارائه کرد. لاتکس یک امولسیون پلیمری است، ازاین‌رو قابلیت اختلاط آن با قیر امولسیونی وجود دارد. اولین راه افزودن لاتکس به‌طور مستقیم به درون آسیاب کلوئیدی است (شکل 1). این نوع به‌طورکلی به‌صورت Latex co-emulsification و یا Latex pre-addition شناخته‌شده که در آن لاتکس به فاز آبی اضافه می‌شود. دومین راه افزودن لاتکس به‌صورت مستقیم و منظم به درون قیر امولسیونی است. در این روش لاتکس یا در کارخانه و یا قبل از استفاده از قیر امولسیونی به آن افزوده می‌شود. این نوع قیر امولسیونی به‌طورکلی بانام Latex post-addition شناخته می‌شود (شکل شماره 1).

امولسیون کردن قیر اصلاح‌شده پلیمری (PMB) سخت‌تر از تولید آن است (مخصوصاً برای امولسیون‌های سریع تنظیم که در بخش‌های بعدی در مورد آن‌ها صحبت خواهد شد). خواص بایندر های بازیابی شده تفاوت چندانی نسبت به قیر اصلاح‌شده پلیمری که به‌عنوان ماده اولیه برای تولید PMBE استفاده‌شده، ندارد (King و همکاران 1993)؛ که این امر پیش‌بینی خواص نهایی آن را آسان می‌کند.


برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری-بخش سوم


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

قیر امولسیونی اصلاح‌شده پلیمری

5/5 - (23 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share