گروه فیدار

قیرهای اصلاح شده با پلی بوتن

قیرهای اصلاح شده با پلی بوتن

قیرهای اصلاح شده

قیرهای اصلاح شده

قیرهای اصلاح شده با پلی بوتن

یکی از مواد پلیمری که برای اصلاح خواص قیر به منظور استفاده در ساخت عایق های پیش ساخته استفاده می شود، پلی بوتن است. بر اساس نوع قیر مصرفی و درجه پلیمریزاسیون تأثیر پلی بوتن روی قیرها متفاوت است. مخلوط قیر پلی بوتن را بانام تجاری HYVIS/NAPVIS نشان می دهند. پلی بوتن با قیرهای پالایش مستقیم سازگار است و سازگاری پلی بوتن با قیرهای دمیده و اکسید شده کمتر از قیرهای پالایش مستقیم است. به علاوه هرچه وزن پلیمر بیشتر شود سازگاری آن با قیر کمتر می شود. اگر سطح قیر مخلوط شده با پلیمر براقیت خیلی زیادی داشته باشد یا احساس چسبندگی با دست داشته باشد می توان گفت که پلی بوتن با قیر ناسازگار است.

تأثیر افزایش پلی بوتن بر نفوذپذیری قیر

افزایش HYVIS 07 یا HYVIS30 به قیرهای پالایش مستقیم و یا قیرهای دمیده باعث افزایش نفوذ پذیری این نوع قیرها می شود. هر چه مقدار پلیمر اضافه شده به قیر افزایش یابد، مقدار ناسازگار بودن پلیمر با قیر افزایش می یابد. در مورد قیرهای دمیده اثر پلیمر بر نقطه نرمی مشهودتر است و می توان گفت به جز HYVIS07 سایر پلی بوتن ها باعث می شوند که نقطه نرمی قیر افزایش یابد ولی پلیمر HYVIS07 موجب کاهش نقطه نرمی می گردد.

کاربرد قیرهای اصلاح شده با پلی بوتن

  • ساخت عایق های رطوبتی و پوشش دهنده ها برای محیط های سرد و با نقطه شکست پایین.

  • برای پوشش دهی و نوار پیچی در محلی که خاصیت چسبندگی و مقاومت در سرمای آمیزه مورد نظر باشد.

  • در ساخت ماستیک ها، درزبندها و سایر مشتقات قیری که انتظار چسبندگی و انعطاف پذیری بیشتری از آن ها وجود دارد.

  • در رنگ های دریایی و عایق کاری لوله ها و ناودانی های فلزی، در این مورد وجود پلیمر در قیر باعث افزایش طول عمر آن می شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share