گروه فیدار

فرآیند تقطیر در تولید قیر

فرآیند تقطیر در تولید قیر

فرآیند تقطیر در تولید قیر

فرآیند تقطیر در تولید قیر

عمده ترین روش مرسوم پالایش استفاده شده در تولید قیر کاهش مستقیم در درجه از نفت خام و یا مخلوطی از چند نفت خام و استفاده از روش تقطیر جوی و روش تقطیر در خلاء است. در طرح کلی، تقطیر جوی برای جدایش فیزیکی ترکیبات سوختی و پتروشیمی سبک با نقطه جوش پایین تر از ترکیبات غیر جوشی که با عنوان مواد باقیمانده جوی شناخته شده هستند استفاده می شود.

برای برداشتن و جدا کردن آخرین اجزاء سبک باقیمانده و اجتناب از انتقال حرارتی مولکول ها ، مواد باقیمانده اتمسفری به واحد تقطیر در خلاء منتقل می شوند. با کاهش فشار امکان جدایش تمامی اجزاء و ترکیبات سبک باقیمانده که نقطه جوش آن ها کمتر است وجود داشته و از ترک خوردگی ناخواسته حرارتی مولکول هل نیز اجتناب می شود.

اجزاء و ترکیبات سبک تر، به طور مثال نفت گاز در دمای جوی معادل 400-345 درجه سانتی گراد جدا شده و در دمای 450-370 درجه سانتی گراد مواد با نقطه جوش بالاتر مخلوط را ترک کرده و در نهایت مولکول های هیدروکربن با وزن مولکولی بالا و نقطه جوش بیش تر باقی می ماند. دمای جوی معادل برای عملکرد و ایجاد مواد باقیمانده خلاء معمولاً بالاتر از 535 درجه سانتی گراد بوده و دارای نوسانات کم می باشد. ترکیبات سبک مانند نفت گاز و نفت سوختی به دیگر واحدهای پالایشگاه تزریق می شوند و از مواد باقیمانده از واحد تقطیر در خلاء برای تولید قیر استفاده می شود.

بسته به خصوصیات درجه قیر مورد نظر، مواد باقیمانده خلاء هم می تواند به صورت مستقیم استفاده شده و یا می تواند دوباره فرآوری شده و همچنین می تواند به عنوان یک جزء در مخلوط قیری استفاده شود. مواد غیر تقطیر شدنی تولید شده توسط تقطیر جوی مواد باقیمانده در خلاء به عنوان آسفالت (CAS# 8052-42-4) و مواد نفتـی باقیـمانده خلاء (CAS# 64741-56-6) معرفی می شوند. علاوه براین مواد باقیمانده بیش تری توسط تقطیر در خلاء تولید شده ولی در این مورد خوراک تزریق شده به واحد خلاء به جای واحد تقطیر جوی نشات گرفته از شکست حرارتی است.

 فرآیند اصلاح هوایی

درجه خفیفی از دمیدن هوا به عنوان اصلاح هوایی شناخته شده که به طور معمول برای تنظیم جزئی خصوصیات فیزیکی مانند کاهش نفوذپذیری و یا افزایش نقطه نرمی قیر استفاده می شود. خوراک مرحله اصلاح هوایی مواد باقیمانده خلاء و یا قیری است که مشخصات فنی مورد نیاز را کسب نکرده باشد. تصحیح هوایی قیر عمدتاً در کاربردهای روسازی و دمای کاربرد معادل دمای کاربری های روسازی با استفاده از قیر Stright-run  به کار برده می شود. کاربرد دیگر ممکن است شامل عایق کاری بام و صنایع پوششی است که در آن به طور معمول از قیر Stright-run استفاده می شود. اصلاح هوایی مواد قیری اغلب برای تولید درجات مختلف بایندر اصلاح شده پلیمری به عنوان قیر پایه برای تولید امولسیون قیری استفاده می شود. محصول بدست آمده از اصلاح هوایی قیر نسبت به قیر Stright-run متفاوت نبوده و تقریباً خصوصیات آن ها با هم مطابقت دارد. در تولیدات اصلاح شده هوایی اروپا شاخص نفوذ (PI) مساوی و یا کم تر از 2+ می باشد.

برای مشاهده ادامه مطالب این فصل برروی لینک زیر کلیک کنید:

فرآیند آسفالت زدایی انحلالی و شکست حرارتی

5/5 - (16 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share