گروه فیدار

راهنمای جامع قیر-بخش پنجم-دیگر بایندر ها

راهنمای جامع قیر-بخش پنجم-دیگر بایندر ها

راهنمای جامع قیر-بخش پنجم-دیگر بایندر ها

دیگر بایندر ها

1-قیر دریاچه‌ای

این بایندر گسترده‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوع بایندر طبیعی است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین قیر دریاچه‌ای در ترینیداد واقع‌شده است. این نهشته در سال 1595 میلادی توسط آقای والتر رالی کشف‌شده است.

چندین نهشته کوچک‌تر از این نوع آسفالت در جزایر ترینیداد وجود دارد اما این دریاچه که در قسمت جنوبی جزیره واقع‌شده است یکی از بزرگ‌ترین نهشته‌های طبیعی در سراسر جهان است. این دریاچه مساحتی بالغ‌بر 35 هکتار داشته و تخمین زده‌شده که عمق آن حدود 50 متر و حاوی بیش از 10 میلیون تن مواد است.

سطح دریاچه به‌گونه‌ای است که می‌تواند وزن ادوات بارگیری و کامیون‌های دامپر را که وظیفه بارگیری مواد از سطح دریاچه و حمل آن‌ها به سمت گاری‌های ریلی که در امتداد دریاچه مستقرشده‌اند را دارند.

مواد استخراج‌شده با استفاده از حرارت (تا 160 درجه سانتی‌گراد) و تبخیر آب آن‌ها، پالایش می‌شوند. مواد مذاب از صافی‌های بسیار ریز عبور کرده و بدین طریق مواد درشت، ذرات خارجی و گیاهان آن گرفته می‌شوند. این مواد عبور کرده از صافی معمولاً قیر دریاچه‌ای تصفیه‌شده ترینیداد نام‌گذاری می‌شوند. این نوع آسفالت دریاچه‌ای حاوی ترکیب‌بندی زیر است:

  • بایندر 54 درصد وزنی
  • مواد معدنی 36 درصد وزنی
  • مواد آلی 10 درصد وزنی

این نوع بایندر معمولاً برای استفاده در آسفالت مناسب نیست اما گاهی اوقات از آن به‌عنوان یک افزودنی در تولید آسفالت ماستیک استفاده می‌شود.

2- قیر جامد طبیعی (قیر سنگ)

قیر جامد طبیعی از اوایل قرن هفدهم تاکنون مورداستفاده قرارگرفته است. کاربرد اصلی آن برای ضد آب‌کردن، درزبندی کشتی‌ها و مقاوم‌سازی سازه‌های چوبی در برابر حشرات و پوسیدگی است. امروزه قیر جامد طبیعی کاربرد بسیار کم‌تری دارد. کاربردهایی هم چون ضد آب‌کردن و استفاده در ساخت آسفالت ماستیک که در آن‌ها ویژگی پیرشدگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

قیر جامد طبیعی بسته به نوع نهشته از معدن روباز یا معدن زیرزمینی استخراج می‌شود. این نوع معادن در هنگامی‌که قیر حاصل از تقطیر نفت خام در طبیعت در سازندهای غیرقابل نفوذ گرفتارشده‌اند، تشکیل‌شده است.معادن بسیاری از این نوع بایندر اکتشاف و در اروپا و آمریکا مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

3-قیر بتنی

قیر بتنی منبعی از قیر جامد طبیعی است که در اندونزی واقع‌شده است. این نوع نهشته از سال 1926 تاکنون مورداستفاده قرارگرفته و در جنوب استان سولاوسی قرار دارد. این‌یک ذخیره قیر بتنی بسیار بزرگ بوده مقدار ذخیره آن بیش از نیم میلیون تن برآورد شده است.

نفت خامی که در اعماق لایه‌های زمین وجود داشته از طریق گسل‌های عمقی به سمت بالا مهاجرت کرده و در لایه‌های بالایی پس از تقطیر جز به جز بخش‌های سبک‌تر، مواد باقیمانده سنگین آن رسوب‌کرده و این نهشته را به وجود آورده است (1989، Wallace). به‌صورت کلی باید گفت که قیر بتنی را نمی‌توان به‌طور مؤثر در مخلوط آسفالت مورداستفاده قرارداد.

4-گیلسونایت

ایالت یوتا دارای مقادیر قابل‌توجهی ذخایر قیر طبیعی است. این نهشته در سال 1860 میلادی در رسوبات عمودی توسط Samuel H کشف‌شده است. از گیلسون در سال 1880 میلادی برای ضد آب‌کردن الوار استفاده می‌شد. حالت فیزیکی آن جامد بسیار سخت بوده و در مواردی با قیر نفتی مخلوط می‌شود. از این ماده برای ضد آب‌کردن پشت‌بام‌ها و پل‌ها و هم‌چنین افزایش سختی آسفالت ماستیک استفاده می‌شود.

5-تار

تار یک واژه عمومی برای مایع به‌دست‌آمده به هنگام کربونیزه شدن و یا تقطیر تخریبی بدون حضور هوا مواد ارگانیک طبیعی مانند زغال و چوب است. واژه تار پیشوند ماده ایست که از آن به‌دست‌آمده است؛ بنابراین، محصولات این فرآیند کربونیزاسیون اولیه با نام‌های تار زغال‌سنگ، تار چوب و غیره نامیده می‌شوند. دو نوع تار زغال‌سنگ به‌عنوان محصول جانبی کربونیزاسیون تولید می‌شوند که شامل تار کک زغال‌سنگ و تار دماپایین است.

در اواسط سال 1960 میلادی سالیانه بیش از 2 میلیون تن تار زغال‌سنگ تولیدشده که در حدود نیمی از آن به‌صورت محصول جانبی کوره‌های کربونیزاسیونی بوده که برای تولید گاز شهری از آن‌ها استفاده می‌شده است. پس از اکتشاف ذخیره گاز دریای شمال در اواخر سال 1960 میلادی، تولید تار از این منبع کاهش یافت و در سال 1975 میلادی تولید این محصول به‌طور کامل متوقف شد.

واژگان

برخی واژگان کلیدی معرفی‌شده در این فصل که ممکن است به‌طور مداوم در این کتاب از آن‌ها استفاده شود به شرح زیر است:

قیر: فرآورده هیدروکربنی تولیدشده از پالایش نفت خام.

آسفالت: مواد روسازی جاده که حاوی قیر، سنگدانه های معدنی، پرکننده‌ها و دیگر افزودنی‌ها است و در برخی نواحی با عنوان مخلوط آسفالت داغ (HMA) معرفی می‌شود.

آماده‌سازی قیر: مخلوط کردن قیر با دیگر مواد (نفت، افزودنی‌ها و غیره).

امولسیون قیر: نوعی آماده‌سازی قیر که در آن ذرات قیر در یک محلول آبی پراکنده هستند.

قیر اصلاح‌شده پلیمری (PMB): گسترده‌ترین روش آماده‌سازی قیر که به‌طور وسیع مورداستفاده قرارگرفته و اجزاء اصلی آن قیر و پلیمر است.

قیر Straight run: قیر تولیدشده از طریق فرآیند تقطیر.

قیر سخت: زیرمجموعه از قیر Straight-run که دارای مقدار نفوذپذیری پایین است و با استفاده از مقدار نقطه نرمی طبقه‌بندی می‌شود.

قیر دمیده: قیر تولیدشده از طریق عبور هوا از قیر مذاب تحت شرایط فشار و دمای کنترل‌شده و درنتیجه تولید محصولی با ویژگی‌های خاص.  


برای مشاهده ادامه مطلب برروی لینک زیر کلیک کنید:


برای مشاهده اولین مطلب برروی لینک زیر کلیک کنید:

Rate this post
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share