گروه فیدار

راهنمای جامع قیر، بخش نوزدهم- قیر و محیط زیست

راهنمای جامع قیر، بخش نوزدهم- قیر و محیط زیست

راهنمای جامع قیر، بخش نوزدهم- قیر و محیط زیست

راهنمای جامع قیر، بخش نوزدهم- قیر و محیط زیست

قیر و محیط زیست

ارزیابی چرخه حیاتی قیر

ارزیابی چرخه حیاتی (LCA) ابزاری برای بررسی جنبه‌های زیست‌محیطی و تأثیر بالقوه یک فرآورده، فرآیند و یا فعالیت، بر محیط‌ زیست از طریق شناسایی و تعیین مقدار انرژی مصرفی و مواد تشکیل‌دهنده از ابتدا تا انتهای آن می‌باشد. LCA تمامی چرخه حیاتی را پوشش داده که شامل استخراج مواد اولیه، تولید، انتقال و توزیع، به‌کارگیری محصول، تعمیر و نگهداری و در انتها دفع، سوزاندن و یا بازیافت آن می‌باشد. این‌یک تجزیه‌وتحلیل جامع از ابتدا تا انتهای یک محصول با تمرکز بر اثرات زیست‌محیطی و منابع مورداستفاده است.

LCA را می‌توان به دو بخش تقسیم‌بندی کرد. LCA نسبی تلاش می‌نماید تا محدودیت‌های همراه با تولید و کاربرد یک محصول را بررسی نماید یا محدودیت‌های همراه با یک خدمات یا فرآیند ویژه را مشخص می‌نماید و در نقطه‌ای از زمان انجام می‌گیرد (معمولاً همین اواخر). LCA نتیجه گرا تلاش می‌نماید تا نتایج زیست‌محیطی یک تصمیم را ارائه داده یا تغییراتی را در سیستم موردبررسی پیشنهاد دهد (جهت‌گیری برای آینده) که بدین معناست که مسائل بازار و اقتصادی یک تصمیم خاص باید موردتوجه قرار گیرند.

Eurobitume مطالعاتی بر روی چرخه حیاتی قیر برای دستیابی به داده‌های زیست‌محیطی در مورد تولید قیر مورداستفاده در جاده‌سازی انجام داده که می‌توان از آن در مطالعات آتی استفاده کرد.

استفاده از قیر به‌عنوان پوشش لوله‌های انتقال آب

چندین سال است که از قیر در صنعت آب آشامیدنی به‌منظور پوشش مخازن، سدها، نهرها و لوله‌ها استفاده می‌شود. پژوهش‌های زیادی در این زمینه هم در ایالات‌متحده آمریکا و هم در اروپا به‌منظور تبیین رفتار قیر و آسفالت در تماس طولانی‌مدت با آب و انحلال یا فرسایش آن‌ها انجام‌گرفته است.

شرکت شل مطالعات آزمایشگاهی فروشویی (Leaching) را بر روی طیفی از قیرها و آسفالت انجام داده است. فروشویی یا استخراج مایع-جامد فرآیندی است در شیمی که طی آن ماده‌ای مشخص با انحلال در حلال از ماده جامد جداسازی شده و پس‌ازآن ماده مدنظر به روش‌های مختلف از حلال جداسازی می‌شود.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که تماس طولانی‌مدت با آب منجر به فروشویی تدریجی ترکیبات آروماتیک چند حلقه‌ای در آب‌شده و سطح سلامت آن به‌سرعت به نقطه‌ای پایین‌تر از محدوده مجاز تعیین‌شده توسط کشورهای اتحادیه اروپا می‌رسد. این بخشنامه سلامت آب آشامیدنی در جدول شماره 3-3 ارائه‌شده است.


جدول 3-3    محدوده شیمیایی مجاز اتحادیه اروپا برای آب آشامیدنی

هدف از تدوین این دستورالعمل، محافظت از سلامتی انسان در برابر عوارض جانبی استفاده از آب آلوده و اطمینان از سالم بودن و تمیز بودن آن است. این بخشنامه در موارد زیر اعمال می‌شود:

  • کلیه سیستم‌های توزیع آب آشامیدنی
  • آب آشامیدنی حمل شده توسط تانکرهای آب‌رسان
  • آب آشامیدنی مظروف شده در بطری‌ها
  • آب استفاده‌شده در صنایع غذایی مانند کنسرو و کمپوت

برای مشاهده ادامه مطلب برروی لینک زیر کلیک کنید:


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

Rate this post
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share