گروه فیدار

دیگر فرآیندهای تولید قیر

دیگر فرآیندهای تولید قیر

دیگر فرآیندهای تولید قیر

دیگر فرآیندهای تولید قیر

علاوه بر مواردی که قبلاً ذکر شد، تعدادی فرآیند پالایشی دیگری نیز وجود دارد که از آن‌ها برای تولید مقادیر کم‌تر قیر استفاده می‌شود. این‌ها در درجه اول بیش‌تر فرآیندهای استخراجی و یا بهبودسازی هستند که بر روی مواد باقیمانده برای خارج کردن و یا پوشش دادن ترکیبات قیر پایدار جهت بهبود عملکرد قیر اعمال‌شده و خوراک دیگر مراحل فرآوری را تأمین می‌کند. فرآیندهایی ازجمله استخراج انحلالی، هیدرودیسولفوریزاسیون و هیدروژناسیون که معمولاً استفاده نمی‌شود. ازاین‌رو یک بخش کوچکی از فرآیند کلی تولید قیر را نشان می‌دهند.

ترکیب و اختلاط قیر

قیر به‌منظور تطابق با نیازمندی‌ها و ویژگی‌های موردنظر هم به‌صورت مستقیم و هم از طریق فرآوری‌های پالایشی و هم به‌صورت ترکیب چند قیر که خصوصیات فیزیکی متفاوت دارند به دست می‌آید. محصولات و یا قیرها با ویسکوزیته بیشینه ممکن است با قیرها و محصولات با ویسکوزیته کم‌تر با نسبت‌های پایدار جهت به دست آوردن خصوصیات نهایی موردنظر و راضی‌کننده ترکیب شوند. اختلاط ممکن است در محل پالایشگاه، ترمینال خروجی و یا در تأسیسات دیگری که در آن اجزا باهم ترکیب‌شده و محصول نهایی می‌تواند به‌راحتی توسط کامیون، قطار و یا کشتی جهت مقصد نهایی حمل شود، انجام پذیرد.

همه جریان مخلوط قیر در مراحل تولید به‌عنوان قیر تعریف نمی‌شوند و مناسب‌تر است که به‌عنوان مخلوط درنظرگرفته شوند. راهنمایی در مورد تمایزات بین مواد قیر و مخلوط توسط واحد قیر اروپا برای کاربردهای خاص با استفاده از تدوین مقررات REACH اروپا توسعه‌یافته است.

هریک از نتایج روش فرآوری در گریدهای مختلف قیر تولیدی شامل:

   1-قیر درجه سخت-استفاده برای روسازی و سنگ‌فرش کردن خیابان

   2-قیر کات بک-ترکیب کردن قیر نفوذی با حلالی مانند نفت سفید

   3-امولسیون-سوسپانسیون پایدار قیر در آب

   4-قیر اصلاح‌شده پلیمری-مخلوط کردن قیر انتخاب‌شده با پلیمرها مانند پلیمر ترموپلاستیک و یا الاستومری

 

برای مشاهده ادامه مطالب این فصل برروی لینک زیر کلیک کنید:

فرآورده‌های قیری

5/5 - (13 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share