گروه فیدار

بررسی عملکرد شیارشدگی مخلوط آسفالت گرم حاوی سرباره مس-بخش پنجم

بررسی عملکرد شیارشدگی مخلوط آسفالت گرم حاوی سرباره مس-بخش پنجم

بررسی عملکرد شیارشدگی مخلوط آسفالت گرم حاوی سرباره مس-بخش پنجم

بررسی عملکرد شیارشدگی مخلوط آسفالت گرم حاوی سرباره مس-بخش پنجم

آزمون خزش دینامیک برای بررسی عملکرد شیارشدگی

شیار شدگی به‌عنوان تجمع مترقی تغییر شکل دائمی در لایه‌های آسفالت تعریف‌شده که یکی از مشکلات اصلی در آسفالت‌ها می‌باشد (Li و همکاران 2014، Baldo و 2014Pasetto ). به‌منظور محاسبه مقاومت مخلوط آسفالت در برابر تغییر شکل دائمی، تصور بر این است که آزمون خزش دینامیک یکی از بهترین روش‌های موجود است (خدائی و مهر آرا 2009). در این پژوهش، آزمون‌های خزش و تغییر شکل دائمی مطابق با استاندارد As289-12-1 استرالیا انجام گرفت؛ بنابراین نمونه‌ها تحت یک فشار تک‌محوره پالس مکرر قرارگرفته و تغییر شکل در همان جهت بار اعمالی با استفاده از مبدل دیفرانسیل متغیر خطی (LVDT) اندازه‌گیری شد.

به دلیل آن‌که شیار شدگی عمدتاً در درجه حرارت‌های بالا و تحت بارهای سنگین رخ می‌دهد (Qi-sen و همکاران 2009)، تست خزش در دمای 50 درجه سانتی‌گراد به‌منظور شبیه‌سازی بدترین شرایط آب و هوایی انجام گرفت. در ابتدا، سه نمونه از هر نوع مخلوط در محفظه شبیه‌سازی‌شده زیست‌محیطی تحت دمای 50 درجه سانتی‌گراد به مدت 5 ساعت قرار داده شد. برای این هدف از دستگاه تست (UTM-5P) استفاده شد. سپس یک تنش 450 کیلو پاسکال به‌عنوان فشار انحرافی با دوره زمانی 0/5 ثانیه بارگذاری و 1/5 ثانیه استراحت برای هر چرخه پالس بارگذاری اعمال و تغییر شکل محوری با استفاده از مبدل دیفرانسیل متغیر خطی (LVDT) اندازه‌گیری شد. تعداد جریان که به‌صورت تعداد چرخه‌ای که در آن فشار دائمی در نمونه به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد تعریف می‌شود، به‌عنوان یک معیار برای مقایسه مقاومت مخلوط‌ها در برابر تغییر شکل دائمی انتخاب شد.

نتایج معمول بین تنش دائمی اندازه‌گیری شده و چرخه بارگذاری می‌تواند به سه ناحیه اصلی تقسیم‌بندی شود:

در فاز نخست، نرخ کرنش کاهش‌یافته و در فاز دوم نرخ کرنش ثابت است. در سومین فاز نرخ کرنش به‌صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. عدد جریان که به‌عنوان چرخه فرضی در هنگام آغاز سومین جریان تعریف‌شده است می‌تواند با پتانسیل شیار شدگی در ارتباط باشد.    

آزمون ردیابی چرخ

دستگاه دریابی چرخ آزمایشگاهی برای اجرای آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده و اندازه‌گیری کیفیت آسفالت بارها و بارها توسط نورد یک دستگاه چرخ کوچک بارگذاری شده در سراسر نمونه مخلوط آسفالت گرم تهیه‌شده، به کار گرفته شد. عملکرد نمونه آزمایشی با عملکرد واقعی در شرایط سرویس آسفالت متناظر است. دستگاه ردیابی چرخ آزمایشگاهی می‌تواند برای پیش‌بینی شیار شدگی مورداستفاده قرار گیرد. در این پژوهش، دستگاه ردیاب چرخ Georgia برای تبیین مقاومت شیار شدگی مخلوط مورداستفاده قرار گرفت؛ بنابراین پس از خروج نمونه‌هایی که به مدت 5 ساعت در محفظه‌ای با دمای 50 درجه سانتی‌گراد قرار داشتند، نمونه‌ها تحت‌فشار چرخ 350 نیوتنی برای تعداد 8000 بار قرارگرفته و سپس بیش‌ترین عمق شیار شدگی با استفاده از یک کولیس دیجیتالی اندازه‌گیری شد. 


برای مشاهده ادامه مطالب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید:

بررسی عملکرد شیارشدگی مخلوط آسفالت گرم حاوی سرباره مس-بخش ششم


برای مشاهده اولین مطلب درباره این موضوع برروی لینک زیر کلیک کنید: 

بررسی عملکرد شیارشدگی مخلوط آسفالت گرم حاوی سرباره مس

5/5 - (12 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share