گروه فیدار

اصلاح خواص قیر بوسیله پلیمر پلی اتیلن

اصلاح خواص قیر بوسیله پلیمر پلی اتیلن

قیر

قیر

اصلاح خواص قیر بوسیله پلیمر پلی اتیلن

استفاده از مخلوط یا آلیاژ دو یا چند ماده برای تولید یک محصول دارای خواص فیزیکی متفاوت با مواد سازنده اتفاق جدیدی نیست. به عنوان مثال مس و روی آلیاژی را تشکیل می دهند که خواص مکانیکی آن خیلی بهتر از هر یک از این مواد به تنهایی است. مخلوط های پلیمری، اختلاط فیزیکی از همو پلیمرها یا کو پلیمرهای با ساختار متفاوت است و همگن بودن مخلوط به دما و آنتروپی  بستگی دارد.

قیر یک ترموپلاستیک ارزان قیمت است که کاربردهای زیادی در ساختمان سازی و مهندسی مواد پیدا کرده است. به هرحال قیر دارای خواص فیزیکی ضعیف است به طوری که در دمای پایین سخت و شکننده و در دمای بالا نرم و سیال می شود. یکی از روش های اصلاح خواص قیر مخلوط کردن آن با پلیمرهای سنتزی است که این پلیمرهای سنتزی می توانند پلیمرهای نو و یا بازیافتی باشد.

تعداد زیادی پلیمر برای اصلاح خواص قیر استفاده شده است مانند پلی اتیلن ها، پلی الفین ها، کوپلیمرهای اتیلن وینیل استات و اکریلیک و غیره. اخیراً استفاده از پلیمرهای بازیافتی مانند خرده های تایر برای اصلاح خواص قیر موردتوجه قرارگرفته است.

پلی اتیلن به عنوان یک اصلاح کننده مناسب برای قیر با کاربردهای ساختمانی و جاده ای شناخته شده است و این به چند دلیل است که اولین آن ها قیمت مناسب پلی اتیلن نو نسبت به سایر پلیمرها است. به هر حال افزایش قیمت پلیمرها باعث شده مخلوطی از پلیمرهای بازیافتی با قیر موردبررسی قرار بگیرد. مزیت های دیگر استفاده از پلی اتیلن شامل استحکام کششی، افزایش خاصیت ضربه پذیری، مقاومت خستگی بیشتر و دمای شکنندگی پایین تر است. همچنین پخش پلی اتیلن در قیر در دمای 140 تا 180 درجه سانتیگراد به آسانی انجام می شود. ذرات پلی اتیلن ذوب شده ترکیبات آلیفاتیک قیر را جذب می کنند و به صورت جزئی حل شده و یک مخلوط ویسکوز و الاستیک ایجاد می کنند و با افزایش مقدار پلی اتیلن نقطه نرمی افزایش می یابد.

یکی از نقاط ضعف استفاده از پلی اتیلن برای اصلاح قیر شناور شدن ذرات پلی اتیلن در سطح قیر و ایجاد یک لایه ویسکوز در سطح در اثر تجمع ذرات پلی اتیلن است.

4.5/5 - (6 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share