گروه فیدار

استفاده از قیر در آسفالت متخلخل

استفاده از قیر در آسفالت متخلخل

استفاده از قیر در آسفالت متخلخل

استفاده از قیر در آسفالت متخلخل

به‌طورکلی، لایه‌های سطح ماکادام پوشش داده‌شده روی جاده‌های با ترافیک سبک استفاده می‌شود. مخلوط‌های گرید باز به شکل گسترده در بریتانیا استفاده می‌شود، بخصوص در انگلستان، قبل از ظهور وسایل نقلیه تجاری سنگین. داشتن یک بافت باز یعنی این‌که آن‌ها برای آب در دسترس هستند و در جاهایی که سیکل‌های آب و هوایی یخ زدن و گرم شدن به‌وفور اتفاق می‌افتد احتمالاً به‌سرعت متلاشی می‌شود. دوام تابعی از طبیعت خود جاده و طبیعت ترافیک ایجادشده است. استفاده از یک رویه پوشش‌دهنده سطح به‌عنوان درزگیر ممکن است ضروری باشد. رویه‌های گرید بسته[1]، متراکم و گرید متوسط دارای حساسیت کمتری نسبت به نفوذ و تخریب به‌وسیله آب سطحی هستند. به‌هرحال، آن‌ها فقط برای ترافیک سبک مناسب هستند یا کاربردهایی مانند پیاده‌روها، پارکینگ ماشین، زمین‌های بازی و غیره. دوره‌های رویه گرید نرم قبلاً به‌عنوان آسفالت سرد نرم توصیف شد و فقط برای پیاده‌روها و غیره مناسب است. یک فتوگراف از لایه رویه ماکادام پوشش داده‌شده متراکم با سایز 0/6 میلی‌متر در شکل 1 نشان داده‌شده است.

یک آسفالت ماکادام پوشش داده‌شده ویژه آسفالت متخلخل (PA) است. اگرچه (PA) از استفاده گسترده در انگلستان برخوردار نیست، مقادیر قابل‌توجه از آن در نواحی دیگر اروپا استفاده می‌شود. (PA) یک ماده گپ گرید با حفره‌های متصل درونی است که اجازه  جریان آزادانه آب از درون مواد تا لایه بایندر را می‌دهد. آب راه خود را به دوره بایندر پیدا می‌کند و سپس در بالای لایه بایندر جریان میابد تا در یک زهکش جمع شود. نقص این آسفالت این است که قیر در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرد و اکسید  و درنتیجه ترد و شکننده می‌شود؛ بنابراین پوشش قیر نرم‌تر و نازک‌تر توصیف‌شده است و همچنین استفاده از بایندرهای اصلاح‌شده یا فیبرها برای جلوگیری از زهکشی بایندر از طریق مخلوط لازم است. یک منبع مفید اطلاعات برای PA گزارش 264 (TRL) است.

آسفالت متخلخل دارای مزیت‌هایی به‌ویژه ازلحاظ نویز کم و تولید اسپری است. به‌علاوه تشعشع در موقعیت‌های مرطوب کاهش میابد.

آسفالت متخلخل با قیر 100/150 دارای طول عمر 7 تا 10 سال با ترافیک (6000 cv per lane per day) است. پوشش رویه مهم است ازآنجاکه به ضد آب بودن دوره بایندر می‌افزاید، باید یک پوشش رویه اصلاح‌شده پلیمری در نظر گرفته شود.

آسفالت متخلخل یک‌لایه رویه استاندارد استفاده‌شده در هلند است. مهندسان هلندی قبول کرده‌اند که مشخصات آسفالت متخلخل بیش از نیاز به تعویض آن است حتی بالاتر از موارد مربوط به آسفالت‌های دیگر.

شکل 2: ماکادام پوشش داده‌شده. لایه سطح متراکم با سایز 6/0 میلی‌متر. سکه یک یورو به قطر 23 میلی‌متر را نشان می‌دهد.

شکل 1: ماکادام پوشش داده‌شده. لایه سطح متراکم با سایز 0/6 میلی‌متر. سکه یک یورو به قطر 23 میلی‌متر را نشان می‌دهد.

[1] Close graded

5/5 - (3 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share