گروه فیدار

رویه سطح نازک

رویه سطح نازک

رویه سطح نازک

رویه سطح نازک

همان‌طور که قبلاً در مورد آن بحث شد ، رویه سطح نازک ، غالباً در بیشتر جاده‌های پرترافیک انگلستان و اغلب کشورهای اروپایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مخلوط رویه سطح ، داشتن شرایط استاندارد ملی انگلستان اجباری است. گواهی جاده‌ها و پل‌ها(HAPAS) برای بررسی سطح ترافیک و طبقه‌بندی محل‌های ذکرشده در قرارداد مناسب است. در حقیقت کلیه‌بندهای قرارداد بر اساس گواهینامه HAPAS نوشته خواهد شد. این سیستم کنترل برای مخلوط رویه نازک در انگلستان جهت توسعه آسفالت سطحی جدید پذیرفته‌شده است و با استفاده از آن این اطمینان خاطر به مشتری داده خواهد شد که توقعات مورد انتظارش از کیفیت مخلوط رویه سطح برآمده می‌شود.

مشخصات آسفالت رویه سطح که به روش دستورالعمل مرسوم تهیه می‌شود به‌راحتی کنترل نمی‌شود.

نسبت‌های حجمی اغلب از دانه‌بندی درشت و محتوای بایندر مهم‌تر می‌باشد.

کارایی لایه نهایی به طیف وسیعی از عوامل ، شامل ضخامت گذاشته‌شده ، نوع و کاربردهای مربوط به رویه و Bond Coat استفاده‌شده برای چسبیدن لایه بالایی به لایه زیرین بستگی دارد. به این دلیل مشخصات اعمالی تصویب‌شده برای لایه نهایی فقط شامل ترکیب‌بندی مخلوط نمی‌شود.

جدول 13جزئیات سیستم رویه سطح نازک به‌وسیلهBBA/HAPAS درجه‌بندی اختصاصی موسوم برای رویه سطح نازک

جدول 13جزئیات سیستم رویه سطح نازک به‌وسیلهBBA/HAPAS درجه‌بندی اختصاصی موسوم برای رویه سطح نازک

ترکیب‌بندی مخلوط در طول مراحل تولید بر اساس نقشه کنترل کیفیت ، تأیید می‌شود. که اغلب شامل یک سری دستورالعمل برای ترکیبات خاص محتوای بایندر و ذرات خوب دانه‌بندی شده است.

جدول شماره 13 درجه‌بندی اختصاصی مرسوم برای مخلوط تیپ SMA را ارائه می‌دهد.

وجه اشتراک تمامی مخلوط‌های مشخص‌شده در سری 900 استاندارد SHW برای تولید مخلوط رویه سطح نازک کنترل آن‌ها به‌وسیله سیستم مدیریت کنترل کیفیت مطابق با بخش QA طرح تولید مخلوط آسفالت بر پایه استاندارد «8» BSEN9001:2000 می‌باشد. جزئیات سیستم رویه سطح نازک به‌وسیله BBA/HAPAS (که یک گواهی شماره‌گذاری شده است) تائید می‌شود. این برگه تائیدیه متغیرهای دیگر یک سیستم را که عموماً سایز ذرات و تیپ بایندر می‌باشد نیز پوشش می‌دهد. این برگه نتایج آزمایش‌های معمول و سطح عملکرد تعدادی از پارامترهای اجباری را اعلام می‌کند. سطح عملکرد پارامترهای اختیاری نیز در صورت درخواست تولیدکننده قابل اعلام می‌باشد.

پارامترهای اجباری شامل خصوصیات ذرات دانه‌درشت ، نرخ ردیابی ، استحکام پیوند ، حساسیت در برابر آب و عمق بافت اولیه است. داده‌های به‌دست‌آمده پارامترهای اجباری از استانداردهای مختلف ، قابل‌مقایسه و ارزیابی است و به تعیین و انتخاب سامانه‌ای که الزامات و شرایط کارهای خاص را پوشش دهد کمک می‌کند.

خصوصیات ذرات دانه‌درشت در مقررات Polished Stone Value) PSV) و همچنین

 Aggregate Abrasion Value) AAV)مشخص‌شده است.

چهار سطح نرخ ردیابی چرخ به‌وسیله SHW مشخص و در گواهینامه‌های BBA/HAPAS اعلام‌شده است. «9»

حساسیت در برابر آب به‌عنوان بخشی از طرح آزمایشگاهی اولیه خطوط به‌وسیله ارزیابی مقدار هدر رفت سختی نمونه بعد از اشباع در خلأ طی سه مرحله قرارگیری متوالی در آب داغ 60درجه و آب‌خنک 5 درجه سانتی‌گراد مشخص می‌شود. نتایج آزمایش ، نشان‌دهنده وابستگی بین قیر و ذرات مورداستفاده می‌باشد. قیر اصلاح‌شده پلیمری به بهبود این نتایج ، کمک خواهد کرد.

سیستم رویه سطح نازک مناسب ، سامانه‌ای است که در آن عمق بافت اولیه بسیار سازگار باشد. زیرا ترکیبات مخلوط از نزدیک در کارخانه تولید آسفالت کنترل می‌شود.

الزامات بافت اولیه مکان‌های غیر ترافیکی مطابق استاندارد BSEN 13036-1:2002 اندازه‌گیری می‌شود.

برای جاده‌های پرسرعت ، عمق بافت به‌طورمعمول و میانگین 1/5 میلی‌متر به ازای هر کیلومتر سرعت تعیین می‌شود. برای وضعیت‌های کم‌سرعت ، مجوز استفاده از مقادیر کمتر باقدرت انتخاب طیف وسیعی از سامانه‌ها و استفاده از ذرات دانه‌بندی شده کوچک‌تر که مزایای مهم‌تری شامل کاهش بیشتر صدا و مقاومت در برابر رطوبت رادار است صادرشده است.

استاندارد رویه نازک سطح ، پیمانکاران را برای ارائه تضمین دوساله مواد به‌کاررفته و طرز کار اجراشده ملزم می‌کند. همچنین یکسری الزامات برای بافت مخلوط ترافیکی طبق استاندارد

BSEN 13036-1:2002 اندازه‌گیری می‌شود. برای جاده‌های پرسرعت  این مقدار معمولاً برابر با حداقل یک میلی‌متر به ازای هر کیلومتر سرعت می‌باشد.


8) موسسه استاندارد انگلیس:

سیستم مدیریت کیفیت و الزامات ؛ لندنBSEN ISO9001:2000.BSI,

9) آژانس‌های کارهای بزرگراهی:

اسناد و قراردادهای کارهای بزرگراهی  ، جدول شماره 9/28 سری900 جلد2 یادداشت‌های راهنمایی در مورد خصوصیات کارهای بزرگراهی ، 2002لندن

5/5 - (16 امتیاز)
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share